Kiedy urzędnik dostanie naganę

Obowiązująca od 1 stycznia 2009 r. ustawa o pracownikach samorządowych nie zawiera żadnych przepisów określających zasady ich odpowiedzialności dyscyplinarnej

Publikacja: 09.03.2009 06:00

Kiedy urzędnik dostanie naganę

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

W przepisach starej, uchwalonej 20 marca 1990 r. ustawy znajdowały się przepisy regulujące zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników samorządowych. Co prawda nie wszystkich, bo tylko mianowanych. Wraz z rezygnacją z mianowania jako podstawy zatrudniania przepisy te zostały usunięte z nowej ustawy.

Konsekwencją takiego posunięcia jest to, że wszyscy pracownicy samorządowi bez wyjątku odpowiadają na zasadach ogólnych, określonych w przepisach kodeksu pracy. Zgodnie bowiem z art. 43 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link] w sprawach nieuregulowanych stosuje się odpowiednio przepisy tego kodeksu.

[srodtytul]Przepisy porządkowe[/srodtytul]

Jeżeli jednak sięgniemy do jego przepisów, to od razu zauważymy, że określają one jedynie zasady odpowiedzialności porządkowej. Pracownika samorządowego można zatem ukarać – upomnieniem albo naganą – jedynie za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów BHP, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

W określonych sytuacjach może być stosowana również kara finansowa (art. 108 § 2 k.p). Kara taka może być również zastosowana w sytuacji, gdy pracownik przyjdzie do pracy nietrzeźwy albo jeżeli pije alkohol w czasie pracy.

Pracownika samorządowego dotyczą ponadto określone w kodeksie pracy zasady odpowiedzialności pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy, pod warunkiem że powstała ona na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych. Pamiętać również należy, że przy ustalaniu odpowiedzialności bierze się pod uwagę winę pracownika.

[srodtytul]Nieegzekwowalne obowiązki[/srodtytul]

Obowiązki pracowników samorządowych zawarte zostały w rozdziale 3 ustawy z 21 listopada. W szczególności należy do nich dbałość o środki publiczne, przestrzeganie prawa, sumienne, sprawne i bezstronne wykonywanie zadań. Urzędnik powinien również wykonywać polecenia przełożonego czy podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.

Jednocześnie [b]ustawodawca, rezygnując z wprowadzenia do przepisów ustawy o pracownikach samorządowych odpowiedzialności dyscyplinarnej, spowodował, że egzekwowanie tych obowiązków poprzez stosowanie sankcji kodeksowych może być utrudnione[/b].

Wniosek taki potwierdza fakt, że przy niektórych przepisach ustawodawca nakazał stosować rozwiązania określone w kodeksie pracy. I tak za niezłożenie oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej można urzędnika samorządowego ukarać naganą lub upomnieniem, stosując odpowiednio przepisy art. 109 § 2 i art. 110 – 113 kodeksu pracy.

[b]Aby uniknąć wątpliwości, za jakie przewinienia pracownika można ukarać, należałoby wprowadzić do ustawy przepis stanowiący, że za nieprzestrzeganie obowiązków pracowniczych określonych w rozdziale 3 pragmatyki samorządowej stosuje się odpowiednio przepisy o odpowiedzialności porządkowej określone w kodeksie pracy. Można też rozważyć uzupełnienie obecnej regulacji o przepisy określające zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej dotyczące przynajmniej zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych (kierowniczych)[/b].

[i]Podstawa prawna: [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link][/i]

W przepisach starej, uchwalonej 20 marca 1990 r. ustawy znajdowały się przepisy regulujące zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników samorządowych. Co prawda nie wszystkich, bo tylko mianowanych. Wraz z rezygnacją z mianowania jako podstawy zatrudniania przepisy te zostały usunięte z nowej ustawy.

Konsekwencją takiego posunięcia jest to, że wszyscy pracownicy samorządowi bez wyjątku odpowiadają na zasadach ogólnych, określonych w przepisach kodeksu pracy. Zgodnie bowiem z art. 43 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link] w sprawach nieuregulowanych stosuje się odpowiednio przepisy tego kodeksu.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne