Kto pomoże, gdy mąż pije i bije

Gminy jako zadania własne tworzą systemy przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Jednym z ich elementów jest prowadzenie poradnictwa i udzielanie pomocy jej ofiarom

Publikacja: 30.03.2009 06:33

Kto pomoże, gdy mąż pije i bije

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Realizując je gminy mają obowiązek opracować roczne lub wieloletnie programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Powinny one określać cele systemu, na które składać się mogą m.in. działania zapobiegające występowaniu przemocy w rodzinie oraz redukujące negatywne następstwa tego typu zjawisk, przede wszystkim przez udzielanie pomocy ich ofiarom i świadkom.

[srodtytul]Uchwała rady[/srodtytul]

Podstawą prawną takiego programu jest art. 6 ust. 2 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=179161]ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie[/link]. Ustanawia go właściwa rada, podejmując w tej sprawie stosowną uchwałę. W programie wskazać należy w szczególności instytucje, organizacje i służby włączone do gminnego systemu oraz zasady ich współpracy.

Określić w nim należy również organ odpowiedzialny za realizację programu i koordynację współpracy realizujących go instytucji, organizacji i służb. Będzie to najczęściej wójt (burmistrz, prezydent miasta). Natomiast wśród podmiotów zaangażowanych w realizację programu, poza władzami gminy, wymienić należy w szczególności: komisję rozwiązywania problemów alkoholowych, policję, sądy i prokuraturę, jednostki pomocy społecznej i ochrony zdrowia, jak również działające w tej sferze organizacje pozarządowe, Kościoły czy związki wyznaniowe.

[srodtytul]Źródła finansowania[/srodtytul]

W programie określić należy również zasady finansowania działalności takiego systemu. Pamiętać przy tym należy, że miasta na prawach powiatu i powiaty realizują również zadania z zakresu administracji rządowej polegające na tworzeniu i prowadzeniu specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Zadanie to, jak również związane z opracowaniem i realizacją programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc finansowane są z budżetu państwa. Zadania własne są oczywiście finansowane z budżetu danej jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto dodatkowym źródłem finansowania działalności systemu będą środki pochodzące z Narodowego Funduszu Zdrowia, wydatkowane w szczególności na porady specjalistyczne, m.in. psychologiczne i psychiatryczne.

[srodtytul]Dla pokrzywdzonych[/srodtytul]

Aby skutecznie realizować program, każda rada powinna wskazać jego adresatów. Będą to oczywiście członkowie lokalnej społeczności (dzieci, młodzież, dorośli i rodziny). Dla każdej z kategorii adresatów programu należy również określić zadania do realizacji. I tak dla dzieci i młodzieży będą to przede wszystkim zajęcia edukacyjne, uczące, jak należy radzić sobie ze stresem i sytuacjami konfliktowymi oraz agresją ze strony rówieśników. Dodatkowo każda gmina powinna – w miarę swoich możliwości finansowych – zapewnić dzieciom i młodzieży możliwość atrakcyjnego spędzania wolnego czasu przez np. organizowanie imprez czy zajęć sportowych. Nie można również zapomnieć o konieczności organizowania i prowadzenia placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży.

Natomiast jeżeli chodzi o zadania skierowane do dorosłych i małżeństw, to należy w nich przede wszystkim zawrzeć zagadnienia związane z przygotowaniem do życia w rodzinie, w szczególności z uwzględnieniem nieagresywnych sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych.

W programie warto również określić zadania i podmioty świadczące pomoc ofiarom przemocy w rodzinie. Należy tutaj uwzględnić m.in. poradnictwo medyczne, psychologiczne, prawne czy socjalne. Określić trzeba zasady ochrony ofiar przed dalszym krzywdzeniem, w szczególności przez odseparowanie sprawcy przemocy oraz zakazy kontaktowania się z ofiarą. Oczywiste jest, że te ostatnie mogą być realizowane jedynie we współpracy z organami ścigania i sądami.

Gminy mogą natomiast pomagać ofiarom przestępstw przez udzielanie im schronienia (w rodzinach zastępczych pełniących zadania pogotowia rodzinnego czy placówkach opiekuńczo-wychowawczych).

[srodtytul]... i sprawców[/srodtytul]

Z kolei w stosunku do sprawców przemocy należy prowadzić działania korekcyjno- edukacyjne w zakresie radzenia sobie ze stresem, agresją i konfliktami. Zajęcia takie mogą być prowadzone zarówno w formie terapii indywidualnej, jak i grupowej. Ponieważ większość przypadków występowania przemocy rodzinnej są to zjawiska związane z nadużywaniem alkoholu, w programie należy również określić zasady współpracy z gminną komisją rozwiązywania problemów alkoholowych. Może ona bowiem, na podstawie przepisów o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, kierować na badania w przedmiocie uzależnienia od alkoholu osoby, które z powodu nadmiernego zamiłowania do trunków zatruwają życie swoim najbliższym.

O przymusowym skierowaniu takiej osoby na odwyk orzeka sąd rejonowy.

[i]Podstawa prawna:[/i]

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=179161]ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (DzU nr 180, poz. 1493)[/link]– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=174185]ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity DzU z 2007 r., poz. 473)[/link]

[ramka][b]Z danych Komendy Miejskiej Policji w Łodzi[/b]

W 2007 r. w tym mieście przeprowadzono ogółem 13 128 interwencji domowych. W porównaniu z rokiem 2006 oznacza to wzrost o 2347 interwencji. Związek z przemocą w rodzinie miało 1654 interwencji.Ogółem 1731 osób było ofiarami przemocy w rodzinie, z czego kobiet 1506, mężczyzn 121 oraz 104 dzieci. Sprawcy przemocy w rodzinie to zdecydowanie mężczyźni – 1561, jednak dopuszczają się jej również kobiety – 93. Pod wpływem alkoholu znajdowało się 1080 sprawców. [/ramka][i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora[/i] [mail=m.cyrankiewicz@rp.pl]m.cyrankiewicz@rp.pl[/mail]

Realizując je gminy mają obowiązek opracować roczne lub wieloletnie programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Powinny one określać cele systemu, na które składać się mogą m.in. działania zapobiegające występowaniu przemocy w rodzinie oraz redukujące negatywne następstwa tego typu zjawisk, przede wszystkim przez udzielanie pomocy ich ofiarom i świadkom.

[srodtytul]Uchwała rady[/srodtytul]

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów