Finanse szkół i przedszkoli pod zwiększonym nadzorem

Rada gminy czy powiatu, podejmując uchwałę ustalającą tryb udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych, określi w niej również zakres kontroli prawidłowości jej wykorzystania, a przeprowadzi ją wójt

Aktualizacja: 08.06.2009 07:08 Publikacja: 08.06.2009 07:00

Finanse szkół i przedszkoli pod zwiększonym nadzorem

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Przyznanie organom stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego kompetencji do określenia zakresu i trybu kontroli prawidłowości wykorzystania przekazanych szkołom i przedszkolom niepublicznym dotacji jest stosunkowo nowe.

Obowiązuje bowiem dopiero od 22 kwietnia 2009 r. Dotychczasowe przepisy ustawy o systemie oświaty takiego rozwiązania nie przewidywały w ogóle, pozbawiając powiaty i gminy możliwości skontrolowania, na co finansowane z ich środków placówki wykorzystują publiczne pieniądze. Uchwały właściwych rad określą również terminy i sposób rozliczenia dotacji.

[srodtytul]Kto kogo dotuje[/srodtytul]

Przepisy ustawy o systemie oświaty przewidują, że [b]dotacje z gminy otrzymują: niepubliczne przedszkola (w tym specjalne) oraz szkoły podstawowe i gimnazja, również takie, w których funkcjonują klasy integracyjne. [/b]

Natomiast dotowanie specjalnych szkół podstawowych i gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych, ale tylko tych, które mają uprawnienia szkół publicznych, to zadanie powiatów. Te ostatnie dotują również szkoły ponadgimnazjalne, w których funkcjonują klasy integracyjne.

[srodtytul]W jakiej wysokości[/srodtytul]

Ustawa o systemie oświaty określa również wysokość dotacji przysługujących poszczególnym rodzajom szkół. Zawierają je przepisy art. 90 ust. 1a oraz ust. 2a – 3b. I tak niepubliczne szkoły podstawowe i przedszkola, które prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, dotacje przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 proc. ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny ani obowiązek nauki, dotacje przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż

50 proc. ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia.

[srodtytul]Co zawrzeć we wniosku[/srodtytul]

Dotowanie placówek niepublicznych jest obowiązkiem jednostek samorządu terytorialnego. [b]Jedynym warunkiem, jaki musi spełnić podmiot prowadzący placówkę niepubliczną, jest złożenie w tej sprawie wniosku. [/b]

Składa się go najpóźniej do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Ustawa nie określa wzoru wniosku o przyznanie dotacji. Jest to kompetencja właściwej rady, która podejmując uchwałę, o jakiej mowa w art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, określić w niej powinna zakres informacji, które winny być w nim zawarte.

Jaka zatem powinna być jego treść? Wydaje się, że podmiot prowadzący niepubliczną placówkę, ubiegający się o dotację, zobowiązany jest wskazać w nim: nazwę i siedzibę szkoły oraz organu prowadzącego, numer i datę zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, numer i datę decyzji nadającej uprawnienia szkoły publicznej, wskazanie planowanej liczby uczniów od 1 stycznia do 31 sierpnia i od 1 września do 31 grudnia, wskazanie rachunku bankowego, na który ma być przekazywana dotacja. Wydaje się, że [b]uzasadnione jest również dołączenie do wniosku zobowiązania podmiotu prowadzącego szkołę do okresowej aktualizacji liczby uczniów.[/b]

Dotacje są przekazywane w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia miesiąca.

[ramka][b]Uprawnienia kontrolne burmistrza[/b]

Organy jednostek samorządu terytorialnego mogą kontrolować prawidłowość wykorzystania dotacji przyznanych szkołom i przedszkolom z ich budżetów. W tym celu mają prawo wstępu do tych placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania. W związku z przeprowadzaniem kontroli są również uprawnione do przetwarzania danych osobowych uczniów. [/ramka]

Przyznanie organom stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego kompetencji do określenia zakresu i trybu kontroli prawidłowości wykorzystania przekazanych szkołom i przedszkolom niepublicznym dotacji jest stosunkowo nowe.

Obowiązuje bowiem dopiero od 22 kwietnia 2009 r. Dotychczasowe przepisy ustawy o systemie oświaty takiego rozwiązania nie przewidywały w ogóle, pozbawiając powiaty i gminy możliwości skontrolowania, na co finansowane z ich środków placówki wykorzystują publiczne pieniądze. Uchwały właściwych rad określą również terminy i sposób rozliczenia dotacji.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo