Podstawową formą działania rady gminy są uchwały. Wójt natomiast w określonych w przepisach sytuacjach ma prawo wydawać zarządzenia. Akty te muszą zostać poddane kontroli, czy są zgodne z obowiązującym prawem. Co do zasady sprawdza je wojewoda. Wyjątkiem są uchwały i zarządzenia podejmowane w sprawach z zakresu finansów publicznych. Te bada właściwa regionalna izba obrachunkowa (zob. art. 11 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BD818C106D99ADE26EDA4E3848821C28?id=161737]ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych[/link]).
[srodtytul]Powinność wójta[/srodtytul]
Obowiązek przekazania uchwały bądź zarządzenia do właściwego organu nadzoru należy do wójta, który powinien go wypełnić, bez wezwania, w terminie określonym w przepisach. Jakim? Odpowiedź na to pytanie kryje art. 90 ust. 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=63276EAB066518D1CFF5344731A55E69?id=163433] ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r., nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link]. Zgodnie z jego treścią powinno to nastąpić w ciągu siedmiu dni od dnia podjęcia uchwały przez radę. Natomiast akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje wojewodzie w ciągu dwóch dni od ich ustanowienia.
Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że o ile obowiązkiem wójta jest przesłanie właściwym organom nadzoru wszelkich uchwał rady, o tyle, jeżeli chodzi o wydawane przez niego zarządzenia, obowiązek przekazania dotyczy jedynie tych, którymi interesuje się RIO.
Ocena, czy uchwałę skierować do izby czy do wojewody, należy do wójta. Błędną kwalifikację może skorygować organ nadzoru, który, uznając swą niewłaściwość, przekaże sprawę właściwemu.