Wadliwa uchwała zostanie uchylona

Gmina, działając za pośrednictwem swoich organów, podlega nadzorowi. Jest on sprawowany na podstawie kryterium zgodności z prawem. Organami nadzoru są premier, wojewoda, a w sprawach finansowych regionalne izby obrachunkowe

Aktualizacja: 18.08.2009 07:24 Publikacja: 18.08.2009 07:10

Wadliwa uchwała zostanie uchylona

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Żurawski Bartłomiej Żurawski

Podstawową formą działania rady gminy są uchwały. Wójt natomiast w określonych w przepisach sytuacjach ma prawo wydawać zarządzenia. Akty te muszą zostać poddane kontroli, czy są zgodne z obowiązującym prawem. Co do zasady sprawdza je wojewoda. Wyjątkiem są uchwały i zarządzenia podejmowane w sprawach z zakresu finansów publicznych. Te bada właściwa regionalna izba obrachunkowa (zob. art. 11 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BD818C106D99ADE26EDA4E3848821C28?id=161737]ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych[/link]).

[srodtytul]Powinność wójta[/srodtytul]

Obowiązek przekazania uchwały bądź zarządzenia do właściwego organu nadzoru należy do wójta, który powinien go wypełnić, bez wezwania, w terminie określonym w przepisach. Jakim? Odpowiedź na to pytanie kryje art. 90 ust. 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=63276EAB066518D1CFF5344731A55E69?id=163433] ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r., nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link]. Zgodnie z jego treścią powinno to nastąpić w ciągu siedmiu dni od dnia podjęcia uchwały przez radę. Natomiast akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje wojewodzie w ciągu dwóch dni od ich ustanowienia.

Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że o ile obowiązkiem wójta jest przesłanie właściwym organom nadzoru wszelkich uchwał rady, o tyle, jeżeli chodzi o wydawane przez niego zarządzenia, obowiązek przekazania dotyczy jedynie tych, którymi interesuje się RIO.

Ocena, czy uchwałę skierować do izby czy do wojewody, należy do wójta. Błędną kwalifikację może skorygować organ nadzoru, który, uznając swą niewłaściwość, przekaże sprawę właściwemu.

[srodtytul]Wstrzymanie wykonania aktu[/srodtytul]

Wszczęcie postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały lub zarządzenia nie powoduje samo z siebie wstrzymania wykonania takiego aktu. Aby taki skutek nastąpił,[b][link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3ADC69585602D0086322582F54CD5CA2?id=133093] organ nadzoru musi wydać odrębne postanowienie. Wynika to z odpowiedniego zastosowania art. 123 [link=http://]kodeksu postępowania administracyjnego[/link][/b],[/link] zgodnie z którym w toku postępowania organ administracji publicznej wydaje postanowienia. Natomiast zgodnie z treścią art. 124 § 1 k.p.a. powinno ono zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę jego wydania, oznaczenie strony lub stron albo innych osób biorących udział w postępowaniu, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, pouczenie, czy i w jakim trybie służy na nie zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego, a także podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do jego wydania.

Wstrzymanie wykonania uchwały lub zarządzenia jest czynnością fakultatywną. Ustawa o samorządzie gminnym nie zawiera ponadto żadnych przepisów określających przesłanki zastosowania tego środka. Wstrzymanie wykonania powinno być stosowane zwłaszcza w sytuacjach, w których wykonanie uchwały bądź zarządzenia mogło wywołać nieodwracalne skutki.

[srodtytul]Wyjście awaryjne[/srodtytul]

Zgodnie z treścią art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym uchwała lub zarządzenie sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności całości lub części aktu orzeka organ nadzoru. [b]Musi się jednak zmieścić w terminie 30 dni liczonym od dnia, w którym akt został mu doręczony. [/b]Jeżeli nie zdąży, to już sam, we własnym zakresie, takiej nieważności stwierdzić nie może. Ustawodawca pozostawił jednak wyjście awaryjne, którym jest możliwość zaskarżenia takiej uchwały czy zarządzenia do sądu administracyjnego. Stanowi o tym wprost art. 93 ust. 1 gminnej ustawy ustrojowej. W tej sytuacji o ewentualnym wstrzymaniu zaskarżonego aktu decyduje sąd. [b]Uwaga! Sąd nie stwierdzi nieważności uchwały lub zarządzenia, jeżeli od dnia ich podjęcia upłynął rok.[/b] W tej sytuacji możliwe jest jedynie orzeczenie o ich niezgodności z prawem, co pociąga za sobą określone konsekwencje.

Stwierdzenie nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy powoduje, że akt ten traci moc wiążącą od chwili jego podjęcia (ex tunc). Natomiast konsekwencją orzeczenia jego niezgodności z prawem jest to, że akt ten traci moc wiążącą od dnia, w którym orzeczenie sądu stało się prawomocne (ex nunc). Akt taki wywiera zatem skutki prawne aż do daty pozbawienia go mocy.

Oznacza to, że np. uchwała rady gminy o ustaleniu granic gruntów przeznaczonych pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne, której niezgodność z prawem stwierdził sąd administracyjny, nie stanowi przeszkody w założeniu ksiąg wieczystych dla nieruchomości powstałych w wyniku przeprowadzonego scalenia i podziału gruntów oraz w dokonaniu w tych księgach wpisów ujawniających skutki prawne uchwały.

Jak podkreślił [b]Sąd Najwyższy w postanowieniu z 7 czerwca 2000 r.[/b], znaczenie stwierdzenia niezgodności z prawem przejawia się natomiast w otwarciu drogi do dochodzenia odszkodowania przez poszkodowanych uczestników postępowania w sprawie ustalenia granic przeznaczonych pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne[b] (III CKN 949/00). [/b]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Nie można wstrzymać wykonania uchwały rady w sprawie zaskarżenia do sądu administracyjnego rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody. Wojewoda nie może ponadto wstrzymać wykonania aktu zaskarżonego do sądu administracyjnego w trybie art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.[/ramka]

[ramka][b]Tylko odszkodowanie[/b]

[b]Uchwała organu gminy, co do której, zgodnie z art. 94 ust. 2 w zw. z art. 101 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, została stwierdzona przez NSA niezgodność z prawem, pozostaje w obrocie prawnym i wywiera skutki prawne, a co za tym idzie, wyklucza ponowne podjęcie uchwały w tej samej materii.[/b] Przez stwierdzenie niezgodności z prawem otwarta zostaje jedynie droga do dochodzenia odszkodowania przez poszkodowanych wydaniem tej uchwały przy odpowiednim zastosowaniu art. 160 k.p.a. [b](postanowienie SN z 7 czerwca 2000 r., sygn. akt III CKN 1024/00)[/b]. [/ramka]

Podstawową formą działania rady gminy są uchwały. Wójt natomiast w określonych w przepisach sytuacjach ma prawo wydawać zarządzenia. Akty te muszą zostać poddane kontroli, czy są zgodne z obowiązującym prawem. Co do zasady sprawdza je wojewoda. Wyjątkiem są uchwały i zarządzenia podejmowane w sprawach z zakresu finansów publicznych. Te bada właściwa regionalna izba obrachunkowa (zob. art. 11 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BD818C106D99ADE26EDA4E3848821C28?id=161737]ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych[/link]).

Pozostało 90% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"