Sprawa dotyczy postępowania egzekucyjnego w administracji w zakresie podatków i opłat lokalnych. W zakresie tych danin publicznych zasady dotyczące sposobu naliczania odsetek i przypadków, w których się ich się nie nalicza, uregulowane zostały przez [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FBD2D7D2F55B8D617189A2EEADA64630?id=176376]ordynację podatkową[/link]. Problem polega na tym, że [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F1F59DDF67546782F059614F66DCE898?id=179915]przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji[/link] nie zawierają żadnych szczególnych zasad postępowania z takimi odsetkami i w konsekwencji są pobierane, nawet jeżeli są nienależne.
W zakresie rozliczania należności podatkowych oraz naliczania odsetek za zwłokę obowiązują przepisy ordynacji podatkowej. W ustawie tej ustanowiono również zasady mówiące, kiedy odsetek się nie nalicza. Jednym z takich przypadków jest sytuacja, w której ich wysokość nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską SA za polecenie przesyłki listowej (6,60 zł). Zasadę taką wprowadza wprost jej art. 54 § 1 pkt 5.
Okazało się jednak, że na skutek tej zmiany gminy mają problem z drobnymi odsetkami, bo nie wiadomo, w jaki sposób należy je traktować. Czy zaliczać na odsetki, czy też księgować jako nadpłaty? W tym drugim przypadku przepisy ordynacji podatkowej określające procedurę rozliczania nadpłat nakładają na organ podatkowy obowiązek wydania odpowiedniej decyzji o nadpłacie, np. na 20 gr odsetek, a to okazuje się sprzeczne z ekonomiką poboru tych należności.