Reklama
Rozwiń
Reklama

Wątpliwości co do istnienia kompetencji jednostki samorządu terytorialnego

Wystąpienie jakichkolwiek wątpliwości, co do istnienia określonej kompetencji jednostki samorządu terytorialnego powinno być równoznaczne ze stwierdzeniem jej braku.

Publikacja: 12.02.2019 04:50

Wątpliwości co do istnienia kompetencji jednostki samorządu terytorialnego

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

- Nasza gmina chce zaciągnąć kredyt na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu gminy na kwotę 1mln 200 tys. zł. Z tego te 200 tys. zł chcemy przeznaczyć na inne cele gminne. W tegorocznym budżecie deficyt zaplanowano na 1 mln. Czy będzie to dobre rozwiązanie, bo ustawa tego nie zabrania a ustawa samorządowa daje radzie gminy do tego prawo? Czy jest ryzyko interwencji regionalnej izby obrachunkowej?

Odpowiedź na pytanie wymaga odniesienia się do regulacji ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. I tak, okoliczność, że wspomniana ustawa nie zabrania określonego rozwiązania prawnego, nie oznacza, że jest to prawnie dozwolone. Co bowiem istotne, w prawie administracyjnym obowiązują specyficzne mechanizmy prawne. W orzecznictwie sądowym akcentuje się (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 23 maja 2018 r., sygn. akt II SA/Gd 72/18, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 lutego 2018 r. sygn. akt II OSK 1180/16), że kluczowe są takie zasady jak: zakaz domniemywania kompetencji prawodawczych czy zakaz wykładni rozszerzającej kompetencje prawodawcze. Z zagadnieniem tym wiąże się również zakaz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii.

Jednocześnie, wystąpienie jakichkolwiek wątpliwości, co do istnienia określonej kompetencji powinno być równoznaczne ze stwierdzeniem braku tej kompetencji. W stosunku do organów administracji publicznej nie stosuje się bowiem zasady, zgodnie z którą to, co nie jest zakazane, jest dozwolone. Przeciwnie, dozwolone jest tylko to, co znajduje wyraźną podstawę prawną (art. 7 Konstytucji RP).

Z powyższego wynika więc, że jednostka samorządu terytorialnego nie posiada absolutnej swobody w działalności legislacyjnej, a jedynym jej wyznacznikiem jest działania w granicach i na podstawie prawa.

Nie zmienia tego zapatrywania również treść regulacji ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a w szczególności art. 18 ust. 2 pkt 9 lit c. Tam zaś (w brzmieniu od 1 stycznia 2019 r.) ustawodawca postanowił, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zaciągania długoterminowych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.) – chodzi zasadniczo o kredyty i pożyczki.

Reklama
Reklama

Skoro tak, to przechodząc do meritum sprawy, na uwagę zasługuje art. 89 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Postanowiono tam, że jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na:

- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Wyżej wymieniona regulacja prawna, zawiera zamknięty katalog przypadków, w których możliwe jest zaciąganie ww. zobowiązań. Jednym z tych przypadków jest cel : sfinansowanie planowanego deficytu budżetu gminy. Co jednak istotne, w podanym stanie faktycznym deficyt jest niższy (1 mln zł) aniżeli planowany do zaciągnięcia kredyt (1 mln 200 tys. zł). W konsekwencji zaciągnięcie kredytu ponad kwotę deficytu, będzie prawne wadliwe. Dano temu wyraz m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 13 marca 2017 r. (sygn. akt I SA/Gl 1582/16) gdzie podkreślono: „Obowiązujące przepisy ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 885) nie wskazują by gmina mogła zaciągać kredyt na pokrycie deficytu budżetu w wysokości większej niż sam deficyt.

Reklama
Reklama

Wniosek

Gmina może zaciągnąć kredyt na sfinansowanie planowanego deficytu, jednak w wysokości adekwatnej do poziomu deficytu. Nie może to być kwota wyższa. Przyjęcie wadliwej uchwały przez radę gminy, z dużym prawdopodobieństwem będzie skutkować orzeczeniem nieważności przez regionalną izbę obrachunkową z powodu sprzeczności z ww. przepisami prawa.

—Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.)

Prawo drogowe
Rząd chce podwyższyć opłaty za przejazd drogami ekspresowymi i autostradami
Nieruchomości
Spółdzielcy będą wreszcie na swoim. Rząd chce rozwiązać problem z PRL
Konsumenci
Frankowicze. Sąd nie zawsze związany stanowiskiem sądu odwoławczego
Prawo rodzinne
Jak po rozwodzie wycenić nakłady małżonka na wspólny majątek? Wyrok SN
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama