Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym precyzyjnie i szczegółowo normują kwestie planowania przestrzennego w gminie, zwłaszcza postępowania planistycznego, w tym poszczególne etapy procedury planistycznej, a także organy właściwe do jej realizacji i ich kompetencje (art. 15 i 17).
Ustawodawca bardzo rygorystycznie traktuje obowiązek zachowania tej procedury. Istotne naruszenie trybu, zasad sporządzania planu miejscowego czy właściwości organów w tym zakresie powoduje nieważność uchwały rady gminy.
Istotne naruszenie trybu powoduje nieważność uchwały
Wojewoda lubelski stwierdził, że Rada Gminy Markuszów, uchwalając zmianę miejscowego planu zagospodarowania, istotnie naruszyła wymagania art. 17 pkt 11 ustawy. Z przepisu tego wynika, że wójt wyznacza w ogłoszeniu termin, w którym osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi do projektu planu. Termin ten jest nie krótszy niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia planu.
Tymczasem, jak wynika z dokumentacji, projekt zmiany planu był wyłożony do publicznego wglądu od 12 stycznia do 3 lutego 2012 r. Ostateczny termin do składania uwag wyznaczono zaś do 16 lutego. Wyniósł on zatem 13 dni, czyli o dzień krócej niż minimalny okres wyznaczony przez ustawodawcę.