Obszary funkcjonalne pod nadzorem marszałków

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekazało do konsultacji propozycje wyznaczenia granic miast.

Publikacja: 28.02.2013 09:10

Konsultacje prowadzone są z samorządami regionalnymi. Na tym właśnie szczeblu powstanie szczegółowa część planu zagospodarowania przestrzennego województwa.

Resort wprawdzie uważa, że „punktem wyjścia jest wypracowanie z samorządami wspólnych kryteriów rozumienia danego typu obszaru funkcjonalnego", ale sposobu tej współpracy nie określił.

Tymczasem, jak podkreślił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska i prezes zarządu UMP, nikt nie może planować za kogoś. Dlatego metropolitalna część planu województwa nie zastąpi planu sporządzonego przez władze metropolitalne. Jednocześnie zapewnił, że Stowarzyszenie Gdański Obszar Metropolitalny  razem z marszałkiem i wojewodą rozpoczęło już przygotowanie do strefy.

Co nazywamy miejskimi obszarami funkcjonalnymi? Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 opisuje je jako  układy osadnicze ciągłe przestrzennie, złożone z różnych jednostek administracyjnych.

Ogólnikowy obraz obszarów metropolitalnych zmusza samorządowe województwa do poszukania własnych kryteriów ich delimitacji. Czy będą one zgodne z potrzebami metropolii? Samorządowcy podpowiadali ministerstwu, że powinny być wyznaczane  zgodnie z podziałem kraju na podregiony statystyczne NTS-3, bo takie właśnie są podmiotem  analiz Eurostatu w zakresie polityki spójności. Resort nie wziął pod uwagę tych opinii. W praktyce więc, poza konfliktami z gminami, szykuje się problem braku możliwości porównywania tych obszarów i wytyczania polityki rozwoju.

Resort przesłał regionom propozycje wyznaczenia obszarów funkcjonalnych na podst wie podstawowych danych statystycznych, takich jak powierzchnia, liczba ludności, zagęszczenie, liczba zarejestrowanych firm.

– Proponuje się nam jednolitą metodę wyznaczania granic tych obszarów. Dla Wielkopolski metoda ta nie odzwierciedla w pełni rzeczywistych powiązań funkcjonalnych Poznania i jego otoczenia – twierdzi przedstawiciel Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego. – Zabrakło w niej analiz dotyczących transportu pasażerskiego czy dostępności komunikacyjnej. Niezbędne jest również uzupełnienie o powiązania środowiskowe i infrastrukturalne.

Z podobnym problemem boryka się  prof. dr Zbigniew Strzelecki, dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego.

– Przysłano nam jednakowy szablon dla wszystkich, a każda metropolia ma inny zasięg oddziaływania. Traktujemy propozycję resortu jako wyjściową. Musimy znaleźć kryteria specyficzne dla Mazowsza. Niewykluczone, że będzie potrzebna konsultacja z gminami – podkreśla.

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju nie wyznacza terminu delimitacji, ale z uwagi na zbliżający się okres prowadzenia polityki spójności 2014–2020 i możliwość wykorzystania środków unijnych w regionach prace nad delimitacją obszarów metropolitalnych powinny przyspieszyć. To zaś może zmusić województwa do  negocjacji z gminami, a nie jedynie zasięgania ich opinii.

Konsultacje prowadzone są z samorządami regionalnymi. Na tym właśnie szczeblu powstanie szczegółowa część planu zagospodarowania przestrzennego województwa.

Resort wprawdzie uważa, że „punktem wyjścia jest wypracowanie z samorządami wspólnych kryteriów rozumienia danego typu obszaru funkcjonalnego", ale sposobu tej współpracy nie określił.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów