Reklama

Nakazując usuwanie sopli gmina przekroczyła uprawnienia

Gmina nie mogła w regulaminie utrzymania czystości i porządku, nałożyć na mieszkańców obowiązku usuwania sopli z okapów, rynien i innych części

Publikacja: 11.03.2013 18:00

Prokurator Rejonowy, a następnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim nie zostawiły suchej nitki na regulaminie utrzymania czystości i porządku uchwalonym przez radę miasta gminy I.

Regulamin nakładał na mieszkańców gminy obowiązki i zakazy, do których określenia Rada Miasta nie była upoważniona. Chodziło o m.in. usuwanie sopli z okapów, rynien i innych części nieruchomości; uprzątanie błota, śniegu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości, dachów, rynien, balkonów i innych elementów obiektu budowlanego, gdzie zalegający lub spadający śnieg, lód mógł stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi (Rada ustaliła częstotliwość ich sprzątania).

Prokurator wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego o stwierdzenie zaskarżonej uchwały we wskazanych częściach.

Sąd uznał, iż treść podjętych z istotnym naruszeniem obowiązujących przepisów prawa wskazanych w skardze przepisów uchwały wyczerpuje w zasadzie merytoryczną treść aktu prawa miejscowego, i stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości (sygn. akt II SA/Go 1069/12).

W uzasadnieniu wyroku, WSA w Gorzowie Wielkopolskim przypomniał, iż przyznane radzie gminy kompetencje do uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku, ograniczone zostały do ustalenia jedynie szczegółowych zasad w ściśle określonym zakresie.

Reklama
Reklama

- Jeśli katalog spraw, w zakresie których ustawodawca upoważnił radę gminy do określenia szczegółowych zasad postępowania, jest zamknięty, to Rada miejska mogła dokonywać regulacji prawnych tylko w takim zakresie, w jakim została do tego upoważniona – stwierdził sąd, dodając, iż elementy wskazanie w ustawie o utrzymanie czystości i porządku w gminach mają charakter wyczerpujący, i nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do innych kwestii, które nie zostały wymienione.

Prokurator Rejonowy, a następnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim nie zostawiły suchej nitki na regulaminie utrzymania czystości i porządku uchwalonym przez radę miasta gminy I.

Regulamin nakładał na mieszkańców gminy obowiązki i zakazy, do których określenia Rada Miasta nie była upoważniona. Chodziło o m.in. usuwanie sopli z okapów, rynien i innych części nieruchomości; uprzątanie błota, śniegu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości, dachów, rynien, balkonów i innych elementów obiektu budowlanego, gdzie zalegający lub spadający śnieg, lód mógł stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi (Rada ustaliła częstotliwość ich sprzątania).

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Samorząd
Na te zmiany czekają gminy i inwestorzy. Teraz ruch prezydenta
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Nieruchomości
Tomasz Lewandowski: Rząd chce oczyścić atmosferę wokół spółdzielni mieszkaniowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama