Chyba nie ma lepszej informacji dla podatnika niż ta, że fiskus umorzył mu zobowiązanie. Dobry nastrój popsuć może jednak fakt, że organy podatkowe o umorzeniach muszą informować opinię publiczną. Podatnicy, którym wójt umorzył w ubiegłym roku np. podatek od nieruchomości, mogą być pewni, że ich dane trafią do publikowanego na stronach gminnego BIP wykazu.
Wszyscy będą mogli się dowiedzieć
Obowiązek ogłoszenia takiej listy wynika z art. 37 ust. 1 pkt f ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z nim zarząd, a w gminach wójt, podaje do publicznej wiadomości wykaz podmiotów, którym w zakresie podatków i opłat lokalnych udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem kwot i przyczyn umorzenia.
Podmiotami, które w takim wykazie znaleźć się mogą, są osoby prawne, jednostki niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne.
– Ponieważ ustawa o finansach publicznych nie wskazała formy, w jakiej upublicznienie wykazu jest niezbędne, przyjąć należy, że jej ogłoszenie może nastąpić np. w sposób zwyczajowo w danej gminie przyjęty – wyjaśnia prof. Cezary Kosikowski z Uniwersytetu w Białymstoku.
Możliwe jest więc, że lista korzystających z ulg i zwolnień zostanie odczytana w miejscu publicznym przez gminnego herolda.