Na posiedzeniu rady wójt i sołtys nie muszą być obecni

Statut gminy nie może zobowiązywać wójta do osobistego uczestnictwa w posiedzeniach rady gminy. Takiego obowiązku statut nie może także nałożnic na sołtysów.

Publikacja: 21.08.2013 13:50

Sołtys i wójt nie mają obowiązku osobiście uczestniczyć w posiedzeniach rady

Sołtys i wójt nie mają obowiązku osobiście uczestniczyć w posiedzeniach rady

Foto: www.sxc.hu

Rada gminy Wieliszew uchwaliła statut gminy.

W ocenie organu nadzoru uchwalony statut narusza obowiązujące przepisy prawa w sposób istotny, a zakres tych uchybień oraz ich ilość uzasadniały stwierdzenie nieważności tej uchwały w całości (rozstrzygnięcie nadzorcze z 2 sierpnia 2013 r., sygn. akt LEX-I.4131.104.2013.GH).

Po pierwsze statut nie regulował trybu pracy organu wykonawczego gminy. Co prawda zawierał rozdział, którego tytuł sugerował, że zamieszczone w nim przepisy określają tryb pracy wójta, ale jego lektura ujawniła, że zawierał on jedynie przepisy normujące jedynie zadania organu wykonawczego, przy czym ich katalog też został poprawnie sformułowany.

- Uchwalony statut zobowiązywał także wójta gminy Wieliszew do osobistego uczestnictwa w posiedzeniach rady gminy, bez możliwości desygnowania na te posiedzenia przedstawiciela - informuje Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. - Wprowadzenie takiego wymogu nie znajduje oparcia w obowiązującym prawie.

Podobnie zobowiązanie sołtysów do obowiązkowego uczestniczenia w pracach rady oparcia w przepisach ustawy o samorządzie gminnym nie znajduje. - Tymczasem statut nakładał na sołtysów taki obowiązek, a ponadto wymagał, aby każda nieobecność była wyjaśniana przewodniczącemu rady - relacjonuje wojewoda. - Unormowanie takie pozostaje w sprzeczności z art. 37a ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi jedynie o możliwości uczestnictwa sołtysa w pracach rady, a nie o takiej powinności - wyjaśnia Jacek Kozłowski.

Kolejnym uchybieniem było uregulowanie w statucie gminy Wieliszew katalogu zadań przewodniczącego rady gminy.

- W świetle ustawy o samorządzie gminnym do zadań przewodniczącego rady należy wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad sesji tejże rady - mówi Jacek Kozłowski. - Brak jest zatem podstaw prawnych do rozszerzania w statucie katalogu zadań przewodniczącego - wyjaśnia.

Tymczasem wieliszewscy radni przyznali mu kompetencję do sprawowania policji sesyjnej. - Ani ustawa o samorządzie gminnym tym pojęciem się nie posługuje, a uchwalony przez radnych statut też "policji sesyjnej" nie definiuje - mówi wojewoda. - W takiej sytuacji, tak na prawdę nie wiadomo do jakich czynności uprawniony jest przewodniczący w ramach "sprawowania policji sesyjnej" - argumentuje Jacek Kozłowski.

W ocenie organu nadzoru statut narusza także zasadę jawności działania organów gminy, wyrażoną w art. 11b ust. 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym. Radni postanowili w nim bowiem, że obywatele nie mają wstępu na posiedzenia komisji rewizyjnej rady gminy. Tymczasem w świetle przytoczonego przepisu ustawy o samorządzie gminnym obywatel ma prawo do uzyskania informacji o działania organów gminy, w szczególności zaś do wstępu na sesje rady i posiedzenia jej komisji.

Rada gminy Wieliszew uchwaliła statut gminy.

W ocenie organu nadzoru uchwalony statut narusza obowiązujące przepisy prawa w sposób istotny, a zakres tych uchybień oraz ich ilość uzasadniały stwierdzenie nieważności tej uchwały w całości (rozstrzygnięcie nadzorcze z 2 sierpnia 2013 r., sygn. akt LEX-I.4131.104.2013.GH).

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo rodzinne
Resort Bodnara chce dać więcej czasu rozwodnikom. Szykuje zmianę w prawie
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne