Rada gmina Zbuczyn podjęła uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu gminy dla spółek wodnych. Uchwała ta, w trybie nadzorczym badana była przez Regionalną Izbę Obrachunkowa w Warszawie, która stwierdziła jej nieważność w całości (sygn. akt 17.325.2013).
W toku badania powyższej uchwały Izba stwierdziła, że projekt uchwały nie został przedłożony ani Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ani Ministrowi Rolnictwa. Taki obowiązek nakładają na gminy przepisy Prawa wodnego, jak i ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - dodaje.
- Wprawdzie spółki wodne, zgodnie z art.164 ust.1 i 2 ustawy Prawo wodne są formami organizacyjnymi, które nie działają z reguły w celu osiągnięcia zysków, to jednak mogą one zrzeszać także przedsiębiorców oraz prowadzić działalność mającą charakter gospodarczy - mówi Wojciech Tarnowski, przewodniczący kolegium RIO w Warszawie. - W tej sytuacji w przypadku gdy dotacja mogłaby stanowić pomoc publiczną lub de minimis, jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach UE. A zatem projekt badanej uchwały winien był być zgłoszony w trybie art.7 ust.3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu uzyskania ewentualnych sugestii i zastrzeżeń dotyczących przejrzystości zasad udzielania pomocy - dodaje.
Z tych samych powodów projekt powyższej uchwały winien był być zgłoszony do Ministra Rolnictwa w trybie art.7 ust.3a Prawa wodnego z uwagi na fakt, że udzielenie dotacji może dotyczyć finansowania infrastruktury wodnej na terenach rolniczych. Brak powyższych konsultacji stanowi istotne naruszenie przytoczonych przepisów prawa.