– Obowiązujący od początku 2014 r. indywidualny wskaźnik możliwości zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego oparty na budżecie operacyjnym powoduje, że zobowiązania samorządów z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, które wlicza się do długu publicznego, mają wpływ na indywidualny limit zadłużenia samorządów – wyjaśnia Danuta Kamińska, skarbnik Katowic.
Oznacza to, że do indywidualnego wskaźnika zadłużenia np. gminy będą się wliczały te zobowiązania z umowy PPP, które mają charakter wydatków bieżących. Natomiast te, które można zaliczyć do wydatków majątkowych, będą dla limitu zadłużenia neutralne.
Na tym jednak nie koniec. Jak podkreślają eksperci, duże znaczenie dla oceny, które zobowiązania z umów PPP mają wpływ na zadłużenie samorządów, ma treść samej umowy zawartej z partnerem prywatnym.
– Generalnie o zaliczeniu zobowiązań z umowy PPP do tych, które powiększają dług np. gminy, decyduje wynikający z treści umowy podział ryzyka związanego ze wspólnym przedsięwzięciem – mówi Michał Prętnicki, radca prawny z kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners.
W dużym uproszczeniu oznacza to, że jeżeli z umowy PPP wynika, że partner prywatny ponosi większość ryzyka budowy oraz większość ryzyka dostępności lub ryzyka popytu, to zobowiązania z tej umowy wynikające dla podmiotu publicznego (np. gminy) nie będą wliczane do długu publicznego.