Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 594 ze zm.) wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy. Natomiast zgodnie z art. 39 ust. 2 tej ustawy wójt może upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu wójta.
- Z powyższych przepisów wynika, że co do zady powierzone zastępcy wójta (sekretarzowi) zadania ten wykonuje w imieniu organu wykonawczego gminy, a nie w swoim własnym - wyjaśnia Luiza Budner-Iwanicka, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku. W konsekwencji dokumenty związane z wykonywaniem tych zadań opatrzone powinny być stosownym oznaczeniem, wskazującym, że następuje to z upoważnienia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) - dodaje.
Ustawa o samorządzie gminnym przewiduje również, że wójt może w drodze zarządzenia, albo w regulaminie organizacyjnym urzędu gminy powierzyć swojemu zastępcy wykonywanie swoich obowiązków, podczas swojej nieobecności z powodowanej trwającą do 30 dni chorobą, czy dłuższym urlopem.
- W takich wypadkach kompetencje zastępcy wójta również oparte są na udzielonym upoważnieniu do działania w imieniu wójta - wskazuje Luiza Budner-Iwanicka.
Gminna ustawa ustrojowa przewiduje także i trzecią sytuację. Zgodnie z jej art. 28g ust. 1 w przypadku przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i kompetencji wójta spowodowanej: