Sąd: niedopuszczalne proponowanie stanowiska przed końcem naboru

Niedopuszczalne było proponowanie stanowiska zastępcy naczelnika wydziału dróg w starostwie powiatowym przed upublicznieniem informacji o wynikach naboru na stanowisko naczelnika – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi.

Publikacja: 16.06.2014 15:24

Sąd: niedopuszczalne proponowanie stanowiska przed końcem naboru

Foto: www.sxc.hu

T.D. – jedna z dwóch kandydatek biorących udział w naborze na stanowisko Naczelnika Wydziału Dróg w Starostwie Powiatowym w P. – złożyła do sądu administracyjnego skargę na czynności postępowania konkursowego.

Kryteria towarzyskie, a nie merytoryczne

W skardze zwróciła uwag na szereg uchybień. Po pierwsze zestaw pytań, na które musiała odpowiedzieć zawierał pytania z zakresu finansów publicznych, a znajomości tej tematyki nie wymagano. Po drugiej, w uzasadnieniu „Informacji o wynikach wyboru" znalazło się stwierdzenie, że inna kandydatka – D.G. – „podczas rozmowy kwalifikacyjnej wykazała się bardzo dobrą znajomością przepisów prawa, a przede wszystkim ustaw z zakresu administracji samorządowej, postępowania administracyjnego, dróg publicznych, utrzymania dróg, zamówień publicznych i aktów wykonawczych do tych ustaw", tymczasem zakres pytań w ogóle nie obejmował tematyki dotyczącej utrzymania dróg.

Zdaniem skarżącej wskazane okoliczności potwierdzały, że przyjęte w konkursie kryteria dalece odbiegały od kryteriów merytorycznych, są kryteriami politycznymi i towarzyskimi. Podniosła ponadto, iż nie można również z całą pewnością wykluczyć, że jej kontrkandydatka, która ostatecznie wygrała konkurs, miała możliwość wcześniejszego zapoznania się z treścią pytań, a posiadanie takiej wiedzy stawiało ją w korzystniejszej sytuacji.

T.D. zarzuciła także, że nabór charakteryzował się niczym nie umotywowaną przewlekłością. Termin składania aplikacji upływał 17 maja 2013 r., rozmowa kwalifikacyjna odbyła się 27 maja, natomiast protokół z przeprowadzonego naboru sporządzono 12 czerwca, a ogłoszenie wyniku nastąpiło 25 czerwca. Zdaniem kobiety, takie działanie trudno nazwał niezwłocznym., skoro protokół sporządzono po 16 dniach od rozmowy, a nie bezpośrednio po niej.

Starosta odpowiedział, że zarzuty przedstawione przez T.D. nie są zasadne, i po kolei odniósł się do nich, podkreślając, iż nabór został przeprowadzony zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych oraz wewnętrznym regulaminem naboru pracowników w Starostwie Powiatowym w P. Zarzut o możliwości zapoznania się z pytaniami konkursowymi przez kontrkandydatkę starosta określił jako niedorzeczne i niczym niepotwierdzone.

Jak się okazało, kluczowy dla sprawy zarzut, jaki znalazł się piśmie przygotowawczym. T.D. powtórzyła w nim, iż o wynikach konkursu nie decydowały kryteria merytoryczne i ustawowe, ale polityczne. Świadczyć o tym miała propozycja zatrudnienia jej na stanowiska zastępcy Naczelnika Wydziału Dróg, którą złożył jej wicestarosta jeszcze przed ogłoszeniem wyników konkursu. Co więcej, w dniu ogłoszenia o wynikach naboru przedstawiono zarządzenie starosty o utworzeniu takiego stanowiska.

Działanie bez ustawowego umocowania

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 28 lutego 2014 roku (sygn. akt III SA/Łd 1126/13) podzielił stanowisko skarżącej o nieprawidłowościach związanych z przeprowadzeniem konkursu, i stwierdził jego bezskuteczność. W ocenie sądu postępowanie konkursowe nie zostało przeprowadzone w sposób gwarantujący równe szanse wszystkim uczestnikom.

Pierwsza nieprawidłowość dotyczyła ogłoszenia informacji o wyniku naboru, która nie została niezwłocznie upowszechniona na tablicy informacyjnej w starostwie oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Chodziło o to, że informacja ta została ogłoszona dopiero po blisko miesiącu od merytorycznego rozstrzygnięcia naboru przez komisję rekrutacyjną. Tymczasem taka informacja powinna być upubliczniona niezwłocznie, tzn. bez nieuzasadnionego odwlekania.

Drugą nieprawidłowością na jaką zwrócił uwagę sąd, był fakt, iż jeszcze przed upublicznieniem informacji o wyniku naboru, starosta oraz jego zastępca prowadzili ze skarżącą rozmowy o objęciu stanowiska zastępcy naczelnika wydziału, co zdaniem sądu nie znajdowało umocowania w ustawie o pracownikach samorządowych. – Niedopuszczalne było proponowanie skarżącej stanowiska zastępcy naczelnika przed upublicznieniem informacji o wynikach naboru – uznał WSA.

W uzasadnieniu sąd zwrócił uwagę, iż skoro jednym z podstawowych elementów postępowania konkursowego jest niezwłocznie po przeprowadzeniu naboru upowszechnienie informacji o wyniku naboru, to rację ma skarżąca, że przed upowszechnieniem tej informacji znany był już wynik naboru. – Takie działania Starosty P. naruszą niewątpliwie nie tylko art. 15 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, ale także zasadę obiektywizmu, przejrzystości postępowania konkursowego oraz zasadę doboru kadr urzędniczych według kryteriów merytorycznych – zakończył sąd.

T.D. – jedna z dwóch kandydatek biorących udział w naborze na stanowisko Naczelnika Wydziału Dróg w Starostwie Powiatowym w P. – złożyła do sądu administracyjnego skargę na czynności postępowania konkursowego.

Kryteria towarzyskie, a nie merytoryczne

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów