Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązek utrzymania czystości i porządku poprzez "uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości (...)". Przy czym szczegółowe wymagania w tym zakresie określają uchwalane przez samorządy regulaminy utrzymania czystości i porządku.
Jeden z takich regulaminów, uchwalony przez Radę Gminy w Zbrosławicach (województwo śląskie), zaskarżył do sądu Prokurator Rejonowy. Chodziło o zapis, który zobowiązywał właścicieli nieruchomości do podjęcia działań "usuwających lub, co najmniej ograniczających śliskość z chodników położonych wzdłuż nieruchomości".
Zdaniem Prokuratora, nakładając takie obowiązki na właścicieli nieruchomości Rada Gminy przekroczyła delegację ustawową zawartą w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, bowiem obowiązek o podobnym zakresie wynika bezpośrednio z przepisu prawa, którym jest art. 5 ust.1 pkt 4 ustawy. W związku z tym Prokurator Rejonowy wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały we wspomnianym wyżej zakresie.
Odpowiadając na skargę Wójt Zbrosławic wskazał, iż w jego ocenie zaskarżony przepis stanowi jedynie wskazanie sposobu wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Rozpatrujący skargę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (sygn. akt II SA/Gl 1178/14) przyznał rację Prokuratorowi.