Strefy płatnego parkowania: trzeba wyznaczyć miejsca

Jeśli gmina chce pobierać opłaty, musi w strefie płatnego parkowania wyznaczyć odpowiednie miejsca.

Publikacja: 26.08.2015 07:35

Strefy płatnego parkowania: trzeba wyznaczyć miejsca

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

Rada Sopotu ustaliła strefy płatnego parkowania na drogach publicznych na terenie miasta oraz stawki opłat za parkowanie w tych strefach i sposób ich pobierania. Zapisała m.in., że płatnymi, ogólnodostępnymi miejscami postojowymi są miejsca na ulicach i placach oznaczone znakami drogowymi: D-44 „strefa płatnego parkowania", D-45 „koniec strefy płatnego parkowania".

Uchwałę zakwestionował wojewoda pomorski. Artykuł 13b ust. 3 i 4 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zezwala radzie wyłącznie na ustalenie strefy płatnego parkowania oraz uregulowanie kwestii wysokości opłaty i sposobu jej pobierania. Zdefiniowanie płatnego miejsca postojowego poprzez określenie, że obejmuje ono obszar całej strefy płatnego parkowania, wykracza poza tę delegację.

Jednocześnie poprzez przyjęcie takiego zapisu rada Sopotu wkroczyła w uprawnienie organu właściwego do zarządzania ruchem na drogach do wyznaczenia w strefie płatnego parkowania miejsc przeznaczonych na postój pojazdów (art. 13b ust. 6 pkt 1 ustawy o drogach publicznych). Ponadto osoby korzystające z dróg publicznych mają obowiązek ponoszenia określonej w nich daniny pieniężnej według ściśle określonych reguł, tj. po pierwsze – na wyznaczonym przestrzennie obszarze, a po drugie – w ramach tego obszaru (przestrzeni) wyłącznie na wyznaczonych miejscach, we wskazanych dniach roboczych, godzinach lub przez całą dobę. Tak więc w celu pobierania opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania gmina musi w niej wyznaczyć odpowiednie miejsca. Nie jest tym samym dopuszczalne uznanie za wyznaczone (płatne) miejsce terenu całej strefy płatnego parkowania, jak to uczyniła Rada Miasta Sopotu.

Radni naruszyli też pkt 5.2.50 załącznika nr 1 do rozporządzenia ministra infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych.

Z przepisu tego wynika, że właściwy organ, niezależnie od oznaczenia strefy płatnego parkowania znakiem D-44, wyznacza również odpowiednimi znakami miejsca dla postoju pojazdu samochodowego. Z postanowienia uchwały wyprowadzić należy natomiast wniosek, że indywidualnych miejsc postojowych nie wyznacza się – uznał wojewoda. Dlatego unieważnił część uchwały.

Rada Sopotu ustaliła strefy płatnego parkowania na drogach publicznych na terenie miasta oraz stawki opłat za parkowanie w tych strefach i sposób ich pobierania. Zapisała m.in., że płatnymi, ogólnodostępnymi miejscami postojowymi są miejsca na ulicach i placach oznaczone znakami drogowymi: D-44 „strefa płatnego parkowania", D-45 „koniec strefy płatnego parkowania".

Uchwałę zakwestionował wojewoda pomorski. Artykuł 13b ust. 3 i 4 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zezwala radzie wyłącznie na ustalenie strefy płatnego parkowania oraz uregulowanie kwestii wysokości opłaty i sposobu jej pobierania. Zdefiniowanie płatnego miejsca postojowego poprzez określenie, że obejmuje ono obszar całej strefy płatnego parkowania, wykracza poza tę delegację.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara