Gmina finansuje działalność OSP

Komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej zatrudnia wójt. Na stanowisku tym może także pracować komendant gminny związku ochotniczych straży pożarnych

Aktualizacja: 26.11.2008 06:45 Publikacja: 26.11.2008 04:46

Red

Ochotnicze straże pożarne działają na podstawie [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166894]ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (dalej: uop)[/link]. Stosownie do art. 19 ust. 1 uop ochotnicza straż pożarna i związek ochotniczych straży pożarnych funkcjonują według przepisów [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162203]ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach[/link]. Przepisy uop, określając status ochotniczych straży pożarnych jako jednostek mundurowych, a także cel działania, w zakresie szczegółowych zadań i organizacji odsyłają do statutu. Postanowienia statutu ochotniczej straży pożarnej w sprawach dotyczących ochrony przeciwpożarowej podlegają uzgodnieniu z właściwym komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej.

[srodtytul]Wyposażyć, utrzymać i wyszkolić[/srodtytul]

Podstawowe zasady finansowania jednostek ochotniczych straży pożarnych przez gminy zawarte są w przepisie art. 29 uop. Co do zasady koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, w tym przede wszystkim gminy, dochodów instytucji ubezpieczeniowych oraz środków własnych podmiotów tworzących te jednostki. Rozwinięciem tego przepisu jest art. 32 uop, który stanowi wyraźną podstawę prawną do finansowania przez gminę działalności ochotniczej straży pożarnej. Wskazać jednak należy, iż przywołany przepis nie daje gminie uprawnienia do kierowania środków finansowych na wszystkie aspekty działalności omawianych podmiotów. Otóż ustawodawca przewidział, że gminy, realizując zadanie własne polegające na ochronie przeciwpożarowej, mają m.in. obowiązek ponosić koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej, umundurowania, ubezpieczenia i ponoszenia kosztów okresowych badań lekarskich jej członków.

Niezależnie od tego przepis art. 32 ust. 4 uop zobowiązuje gminę do ponoszenia kosztów utrzymania i wyposażenia budynku, obiektu lub terenu zajmowanego przez jednostkę ochotniczej straży pożarnej, jeżeli obiekt taki nie jest własnością gminy albo nie jest przez nią użytkowany lub zarządzany.

[srodtytul]Można też przyznaćdotacje[/srodtytul]

Przywołany art. 32 uop w sposób wyczerpujący określa, na jakie cele związane z działalnością ochotniczej straży pożarnej gmina może przewidzieć środki finansowe w uchwale budżetowej. Nie oznacza to jednak, że omawiany przepis wyczerpuje prawne możliwości jej finansowania. Inne cele niż wskazane wymagają jednak stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Art. 176 tej pierwszej stanowi, iż podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki na zasadach wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego. Ta zaś przewiduje procedurę konkursu mającą na celu wyłonienie jednostki dotowanej.

Stanowisko to potwierdził Wojewódzki[b] Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 8 listopada 2005 r. (III SA/Wa 2736/05)[/b]. Zdaniem sądu inwestycje ochotniczych straży pożarnych nie mogą być finansowane w trybie przewidzianym w art. 32 uop, gdyż nie są objęte zamkniętym katalogiem celów w nim przewidzianych. Gmina może natomiast przekazać środki na inwestycje omawianemu podmiotowi w trybie art. 176 ustawy o finansach publicznych. Ten sam punkt widzenia przedstawiony został w piśmie z 20 grudnia 2007 r. Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie w sprawie K-0542/94/MK/07.

[ramka] [b]GPP>przypomina [/b]

Do obowiązków gmin należy również wypłata członkom ochotniczych straży pożarnych ekwiwalentu za udział w akcji ratowniczej lub szkoleniu.

Jego wysokość ustala rada gminy, podejmując w tej sprawie uchwałę. Nie może on jednak przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia ogłaszanego przez prezesa GUS.

Pamiętać przy tym trzeba, że ekwiwalent nie przysługuje, jeżeli za czas nieobecności w pracy strażak otrzymał wynagrodzenie.[/ramka]

[i]Podstawa prawna: – [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166894]ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (DzU z 2002 r. nr 147, poz. 1229 ze zm.)[/link][/i]

[i]Autor jest radcą prawnym w kancelarii Witaszek, Wroński, Bolko i Wspólnicy sp.k.[/i]

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"