Smużyński: Podatnik może liczyć na wsparcie urzędnika

Rozmowa | Tomasz Smużyński, zastępca naczelnika II Urzędu Skarbowego w Częstochowie

Publikacja: 01.07.2014 04:00

Poprawia się nastawienie urzędników do przedsię- biorców – zwraca uwagę Tomasz Smużyński

Poprawia się nastawienie urzędników do przedsię- biorców – zwraca uwagę Tomasz Smużyński

Foto: materiały prasowe

Rz: Reprezentuje pan urząd skarbowy, który został wyróżniony w konkursie „Urząd skarbowy przyjazny przedsiębiorcy". Co zdecydowało o tym wyróżnieniu?

Tomasz Smużyński:

Oceniali nas podatnicy prowadzący działalność gospodarczą. To oni wypełniali ankiety i robili ?to dobrowolnie. Nam, urzędnikom, wyróżnienie ?w tym konkursie daje ?dużą satysfakcję i zobowiązuje do dalszego otwarcia ?na potrzeby przedsiębiorców.

Czy tytuł ten oznacza, że urząd jest przyjazny każdemu podatnikowi, także nieprowadzącemu działalności?

Wszyscy podatnicy mogą liczyć na przyjazne traktowanie w naszym urzędzie. Dotyczy to także osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami, mimo ?że tytuł ten otrzymaliśmy dzięki podatnikom prowadzącym działalność. Podatnicy ci są w częstszym kontakcie z nami, mają więcej obowiązków. Jednak ?każdy podatnik traktowany jest w naszym urzędzie tak samo.

Co sprawia urzędnikom najwięcej problemów ?w relacjach z przedsiębiorcami?

Unikanie opodatkowania, balansowanie na granicy prawa. Dotyczy podatników nieuczciwych, tzw. pseudoprzedsiębiorców. Natomiast ?z podatnikami rzetelnie się rozliczającymi nie mamy problemów. Podkreślić należy, że świadomość przedsiębiorców rośnie, sami rozumieją, że ktoś, kto działa w tzw. szarej strefie, ma możliwość konkurowania niższą ceną i w interesie tych uczciwych przedsiębiorców jest zwalczanie tej szarej strefy.

Jak ocenia pan nowe ?propozycje kontaktów z urzędnikami skarbowymi ?– wideoporad?

Jeżeli to ułatwi przedsiębiorcom kontakty z nami, ?to nie widzę problemu. Bardziej jednak wydaje ?mi się istotna jest propozycja wydłużenia godzin pracy urzędów. Jest to z całą pewnością do rozważenia.

Padały też postulaty ujednolicenia interpretacji wydawanych przez organy skarbowe. Ułatwiłoby to relacje podatnik–urzędnik?

Z pewnością tak. Ale zacząć trzeba od jakości stanowionego prawa. Spójność i jednoznaczność przepisów uniemożliwiłaby rozbieżność ich interpretacji. Miernikiem działalności urzędu jest kontrola wydawanych przez nas decyzji. Poniżej 1 proc. wszystkich wydawanych decyzji jest uchylanych w kontroli administracyjnej (w 2012 r. – 0,3 proc., w 2013 r. – 0,72 proc.). Oczywiście uwzględnić trzeba, że podatnicy nie od wszystkich decyzji się odwołują. Z kolei te uchylane decyzje dotyczą przypadków, w których mamy rozbieżne interpretacje. Nie przypominam sobie przypadku, żeby powodem uchylenia decyzji naczelnika mojego urzędu było rażące naruszenie prawa. To świadczy o naszym profesjonalizmie, który docenili przedsiębiorcy.

Który z podatków powoduje największe spory interpretacyjne urzędników ?z podatnikami?

Zdecydowanie podatek VAT. Tu jest największa szara strefa i problemy wyłudzania zwrotu tego podatku, co znajduje odzwierciedlenie w zdefiniowanych przez Ministerstwo Finansów obszarach ryzyk. Kwestie te są również poruszane na szkoleniach dla przedsiębiorców organizowanych w naszym urzędzie.

Co radziłby pan przedsiębiorcom? Jak powinni kształtować swoje relacje z urzędami skarbowymi?

Przede wszystkim powinni nam zaufać. Przychodzić i pytać, zanim nie jest za późno lub składać wnioski o interpretacje. Powinni to robić wcześniej, zanim zaistnieje zdarzenie, z którym wiąże się konieczność uiszczenia podatku. W drobniejszych sprawach powinni pytać w urzędzie, w bardziej skomplikowanych występować o interpretacje indywidualne, które stanowią dla nich ochronę.

Czy urzędnicy mają jakieś przewidziane przepisami prawa narzędzia pomocy podatnikom? Jak powinien postępować dobry urzędnik skarbowy?

Mamy narzędzia i dobry urzędnik powinien je wskazywać przedsiębiorcy. Zanim do przedsiębiorcy zapuka do drzwi poborca podatkowy, powinien on przyjść po radę. Istnieje chociażby możliwość przyznania ulgi w zapłacie zobowiązania, odroczenia podatku, rozłożenia na raty. Pamiętajmy też o roli korekty. Przedsiębiorca, który popełni błąd, ma prawo złożyć korektę, nie obawiając się sankcji karnoskarbowych. Jeśli sam złoży korektę, zapłaci odsetki niższe niż te od zaległości podatkowych, w wysokości 75 proc. tych odsetek, które trzeba zapłacić w sytuacji wykrycia błędu przez organ kontrolny. Pamiętać też trzeba o dołączeniu wyjaśnienia do korekty, z jakich przyczyn jest składana.

Chciałbym podkreślić, że zmianie ulega nastawienie urzędników do przedsiębiorców i oczekujemy, że to zostanie dostrzeżone i przedsiębiorcy też nam zaczną ufać. Powinniśmy być partnerami, bo to w naszym wspólnym interesie.

—rozmawiała Wiesława Moczydłowska

Rz: Reprezentuje pan urząd skarbowy, który został wyróżniony w konkursie „Urząd skarbowy przyjazny przedsiębiorcy". Co zdecydowało o tym wyróżnieniu?

Tomasz Smużyński:

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów