Urzędy skarbowe przyjazne przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy ocenili jakość obsługi podatnika, łatwość komunikacji z urzędem oraz kompetencje pracowników i wybrali przyjazne urzędy skarbowe. ?Tytuł ten otrzymały 63 urzędy z całej Polski.

Publikacja: 01.07.2014 14:01

Od lewej Jacek Kapica – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Renata Sulęta – naczelnik Urzęd

Od lewej Jacek Kapica – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Renata Sulęta – naczelnik Urzędu Skarbowego w Sandomierzu, Marek Goliszewski – prezes BCC

Foto: materiały prasowe

Już po raz 12. rozstrzygnięto konkurs „Urząd skarbowy przyjazny przedsiębiorcy" organizowany przez Business Centre Club przy współudziale Ministerstwa Finansów. Celem konkursu jest promowanie wysokich standardów obsługi klienta oraz tworzenie między administracją skarbową a przedsiębiorcą relacji charakteryzujących się wzajemną życzliwością i profesjonalizmem. Wyróżnione urzędy skarbowe otrzymują tytuł Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy – 2014.

Nie jest łatwo ?utrzymać tytuł

Inicjatywa zorganizowania konkursu powstała 12 lat temu. Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane w 2002 roku pomiędzy Ministerstwem Finansów oraz Business Centre Club. W tegorocznej edycji tytuł Urzędu Skarbowego Przyjaznego Przedsiębiorcy otrzymało 63 urzędy, wskazane przez przedsiębiorców. Najwięcej urzędów zostało nagrodzonych w trzech województwach: w mazowieckim 12, w zachodniopomorskim 6 i w kujawsko-pomorskim 5.

Prawo używania tytułu przysługuje przez rok, tj. do czasu rozstrzygnięcia następnej edycji konkursu. Wśród wyróżnionych urzędów są trzy, które tytuł ten utrzymały od pierwszej edycji konkursu, czyli przez 12 lat. Są to: Urząd Skarbowy Warszawa-Wola, I Urząd Skarbowy w Białymstoku oraz Urząd Skarbowy w Łukowie.

To naczelnicy i urzędnicy tych urzędów utrzymują przez wszystkie edycje dobre oceny swoich przedsiębiorców. 11 razy wyróżniony został II Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej, a dziesięć razy I Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu.

Wśród najlepszych urzędów w Warszawie w tegorocznej edycji znalazły się Urząd Skarbowy Warszawa-Wola, Urząd Skarbowy Warszawa-Bemowo i Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście.

25 tysięcy ankiet przedsiębiorców wpłynęło w tym roku na konkurs

Jaki powinien być przyjazny urząd i życzliwy urzędnik? Ocenie przedsiębiorców podlegały jakość obsługi podatnika przez urząd, łatwość komunikacji z urzędem oraz kompetencje pracowników. W tegorocznej edycji przedsiębiorcy wskazywali na profesjonalizm oraz pozytywne nastawienie urzędników do podatnika. Wypełniając ankiety, przedsiębiorcy dzielili się swoimi spostrzeżeniami i oczekiwaniami co do relacji urząd – podatnik. Sugerowali pewne zmiany, np. zwiększenie liczby dni w tygodniu z wydłużonym czasem pracy urzędów. Pojawiły się też propozycje uruchomienia kanału elektronicznego do porad wideo czy ograniczenie do minimum osobistego stawiania się w urzędzie, co jest czasochłonne.

Przedsiębiorcy wskazywali na konieczność ujednolicenia wydawanych interpretacji podatkowych dotyczących takich samych zagadnień. Kwestia ta utrudnia funkcjonowanie nie tylko przedsiębiorcom, ale i samym urzędnikom, którzy często zderzają się z tym problemem, rozstrzygając sporne zagadnienia.

Sprzeczne interesy

Jak podkreślają organizatorzy konkursu, w relacjach podatnik – urzędnik skarbowy pojawia się problem sprzecznych interesów. Z założenia stoją oni po przeciwnej stronie barierki. Podatnik chciałby zapłacić jak najmniej podatku, natomiast urzędnik stoi na straży prawidłowości rozliczeń podatnika i realizacji dochodów budżetowych. Jednak relacje podatnik – urzędnik można ułożyć tak, że cele te zrealizowane będą w przyjaznej atmosferze i, co podkreślali przedsiębiorcy, w poczuciu, że podatnik może liczyć na wsparcie urzędnika. Jak się ono powinno wyrażać?

O obowiązkach podatnika stanowią przepisy. Podatnik, zarówno osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorca musi się z nich wywiązać. Ale rolą dobrego urzędnika jest wspieranie podatnika w realizacji tego zadania, wskazywanie mu jego praw i procedur, jakie może zastosować. Tylko wtedy gdy podatnik będzie mógł liczyć na takie traktowanie, relacje podatnik – urzędnik mają szansę układać się poprawnie. I są już takie urzędy, w których urzędnik dostrzega także interes podatnika, a nie tylko budżetu. Coraz rzadziej zdarzają się też sytuacje, w których podatnik jest petentem, który z założenia ma coś do ukrycia. Trzeba podkreślić, że w tych relacjach wiele się zmieniło, i przyznać racje urzędnikom, że jeden błąd urzędnika, nagłośniony przez media, kładzie się cieniem na wszystkich.

Promowanie ?rzetelnych rozliczeń

– W statucie BCC, którego członkami są przedsiębiorcy, widnieje zapis o rzetelnym rozliczaniu się z podatków, czego strażnikami są urzędnicy skarbowi. Siłą państwa są podatki, chociaż różnie rozdysponowywane przez praktyków życia politycznego. I przedsiębiorcy, i urzędnicy mają problem, którego podłożem jest nieprecyzyjne prawo, dlatego muszą współdziałać ze sobą – podkreślał Marek Goliszewski, prezes BCC. Wskazywał na sprzeczne przepisy. Podkreślał, że istotne jest to, że to sami przedsiębiorcy dokonali wyboru najlepszych urzędników.

Jacek Kapica, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, zapowiedział, że Ministerstwo Finansów będzie pracować nad systemem wsparcia dla podatników, tak żeby urząd skarbowy był partnerem dla podatnika. Podkreślał też, że drugi istotny element działań ministerstwa to skupianie uwagi na tych przedsiębiorcach, którzy starają się zdobyć przewagę konkurencyjną nad swoimi konkurentami w branży poprzez niepłacenie podatków.

Już po raz 12. rozstrzygnięto konkurs „Urząd skarbowy przyjazny przedsiębiorcy" organizowany przez Business Centre Club przy współudziale Ministerstwa Finansów. Celem konkursu jest promowanie wysokich standardów obsługi klienta oraz tworzenie między administracją skarbową a przedsiębiorcą relacji charakteryzujących się wzajemną życzliwością i profesjonalizmem. Wyróżnione urzędy skarbowe otrzymują tytuł Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy – 2014.

Nie jest łatwo ?utrzymać tytuł

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów