- W związku ze zmianami w przepisach dotyczących wynagradzania pracowników samorządowych, rada gminy chce obniżyć wynagrodzenie zasadnicze wójta. Czy wymaga to jego zgody?
Nie.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest zatrudniony w urzędzie gminy na podstawie wyboru. Wynagrodzenie wójta ustala rada gminy, w drodze uchwały (art. 8 ust. 2 u.p.s. oraz art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym). W orzecznictwie podkreśla się, że rada gminy realizuje tę kompetencję w granicach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach (por. wyrok Sądu Najwyższego z 28 marca 2008 r., sygn. II PK 225/07, LEX nr 461651).
Od 19 maja 2018 r. minimalne i maksymalne wynagrodzenie zasadnicze wójta określa tabela I z załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej nowe rozporządzenie). Tabela ta składa się z 2 części: A (obowiązującej do 30 czerwca 2018 r.) oraz B (obowiązującej od 1 lipca 2018 r.). Od 1 lipca 2018 r. minimalne i maksymalne wynagrodzenie zasadnicze wójta będzie niższe. Warto przy tym zwrócić uwagę, że zgodnie z tabelą z załącznika nr 2 do nowego rozporządzenia, dotyczącą osób zatrudnionych na podstawie powołania, od lipca obniży się także m.in. maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego dla zastępcy wójta.
Obniżenie wynagrodzenia wójta, w celu dostosowania go do ograniczeń wynikających z nowego rozporządzenia, wymaga uchwały rady gminy. W orzecznictwie podkreśla się, że:
- dopuszczalne jest obniżenie wysokości wynagrodzenia wójta w trakcie trwania jego stosunku pracy, czyli w trakcie sprawowania mandatu (wyrok SN z 3 września 2008 r., sygn. I PK 24/08, LEX nr 658173), przy czym