Za pomyłkę urzędnika odpowiada sam podatnik

Ustna informacja uzyskana w urzędzie skarbowym lub na infolinii KIP nie wystarczy, by prawidłowo wywiązać się z obowiązku podatkowego

Publikacja: 13.02.2010 02:10

Za pomyłkę urzędnika odpowiada sam podatnik

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Wiele mówi się o przyjaznych urzędach skarbowych i traktowaniu podatnika jak klienta. W dobie punktów informacyjnych w urzędach skarbowych i infolinii podatkowej wciąż jednak są osoby, którym fiskus odmówił udzielenia najprostszych informacji.

[srodtytul]Na bakier z etyką[/srodtytul]

„Nie powiem, bo nie” usłyszała pani, która rozpoczynała działalność gospodarczą w Warszawie i chciała wiedzieć, jaki formularz ma złożyć w urzędzie skarbowym. Z kolei „wiem, ale nie mogę powiedzieć” oznajmiła urzędniczka osobie w jednym z US w centralnej Polsce, gdy ta chciała ustalić, jaką wartość mieszkania otrzymanego w

spadku ma opodatkować, skoro ceny podobnych lokali w kilku agencjach nieruchomości w mieście różnią się od siebie.

Niestety, nie ma przepisu, który określałby, jakich informacji muszą udzielać urzędy skarbowe. Wiadomo, że tajemnicą skarbową objęte są rozliczenia z fiskusem konkretnych osób, a urzędnicy nie są od rozwiązywania problemów podatników.

Jako członkowie korpusu Służby Cywilnej muszą oni jednak przestrzegać [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167127] kodeksu etyki Służby Cywilnej (MP z 2002 r. nr 46, poz. 683)[/link]. A ten nakazuje działanie będące wzorem praworządności i prowadzące do pogłębienia zaufania obywateli do państwa i jego organów (§ 1 ust. 1 pkt 1). Zbywanie podatników, którzy rzetelnie chcą wywiązać się z ciążącego na nich obowiązku, niewiele ma z tym wspólnego.

Być może pomogłoby opracowanie przez ministra finansów jednego kodeksu etyki dla wszystkich służb. Przecież sami urzędnicy widzą taką potrzebę – w niektórych urzędach skarbowych, jak chociażby w US w Złotoryi, tworzone są zasady etyki służbowej pracowników urzędu skarbowego.

[srodtytul]Trzeba sprawdzić interpretację[/srodtytul]

Na razie odmowa udzielenia prostych informacji (np. co do wzoru formularza, terminu zapłaty podatku czy przepisów, na podstawie których podatnik, kierując się np. rocznikami statystycznymi, podaje wartość nieruchomości, a urząd może ją zakwestionować tylko wtedy, gdyby znacząco odbiegała od cen rynkowych) wciąż zależy od podejścia urzędnika.

Niestety, także ci, którzy uzyskają w urzędzie potrzebną im informację, nie mogą spać spokojnie. I tak będą musieli jeszcze ją zweryfikować.

Ustna informacja jest jak wskazówka, którą trzeba jeszcze sprawdzić. Urzędnik też jest człowiekiem i może się pomylić. Czasami w błąd może go wprowadzić sam podatnik, gdy nie będzie umiał wytłumaczyć, o co naprawdę mu chodzi. Jedno jest pewne: w razie pomyłki w rozliczeniu nie pomoże nam tłumaczenie, że postąpiliśmy zgodnie z tym, co powiedział nam urzędnik. Warto o tym pamiętać, także gdy dzwonimy na infolinię Krajowej Informacji Podatkowej (KIP). Zwłaszcza że rozmowy nie są nagrywane.

Dlatego w dobrze pojętym własnym interesie należy sprawdzać każdą, nawet błahą informację. Ci, którzy chcą mieć urzędowe potwierdzenie, że postępują prawidłowo, powinni pomyśleć o wystąpieniu o interpretację indywidualną.

[ramka][srodtytul]ArkadiuszZawada,radca prawny w Kancelarii Radców Prawnych ,,Grzywacz-Zawada” SC[/srodtytul]

Jednym z zadań urzędów skarbowych jest obsługa podatników, przez którą należy rozumieć nie tylko rozstrzyganie indywidualnych spraw w drodze decyzji administracyjnych, ale także udzielanie niezbędnych informacji, i to nie tylko o sprawach czysto technicznych (jaki formularz, gdzie złożyć pismo, godziny otwarcia). Pracownicy urzędów skarbowych powinni udzielać także informacji merytorycznych rozstrzygających wątpliwości we wszystkich sprawach, w których stan faktyczny jest dla nich oczywisty i nie wymaga stosowania wykładni przepisów prawa. Możliwość udzielenia informacji nie powinna być przy tym uzależniona od osobistej relacji urzędnika z podatnikiem. W takich relacjach powinien brać zawsze górę profesjonalizm i merytoryczne przygotowanie pracownika. W sprawach złożonych natomiast, w których zachodzi potrzeba wykładni przepisów, podatnicy powinni być informowani o możliwości wystąpienia z wnioskiem o interpretację w trybie art. 14b ordynacji podatkowej.[/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=g.lesniak@rp.pl]g.lesniak@rp.pl[/mail]

Wiele mówi się o przyjaznych urzędach skarbowych i traktowaniu podatnika jak klienta. W dobie punktów informacyjnych w urzędach skarbowych i infolinii podatkowej wciąż jednak są osoby, którym fiskus odmówił udzielenia najprostszych informacji.

[srodtytul]Na bakier z etyką[/srodtytul]

Pozostało 94% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"