Poprawiać można natomiast oczywiste omyłki pisarskie. Ponadto zamawiający może żądać wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Uprawnienie to wynika z art. 87 ust. 1 i 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D928C97F25684E1325338A8EF80B2A74?id=247401]ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp)[/link]. Pamiętać należy, że o poprawieniu oczywistych omyłek pisarskich, rachunkowych oraz omyłek powodujących niezgodność oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia należy niezwłocznie powiadomić wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
[srodtytul]Najpierw wyjaśniać, potem odrzucać[/srodtytul]
Występowanie do wykonawców o wyjaśnienia do ofert nie jest obowiązkiem zamawiającego, a jedynie jego uprawnieniem. Jeżeli zatem zamawiający z niego nie skorzysta, nie stanowi to naruszenia ustawy. Pamiętać jednak należy, że takie postępowanie dotyczy wszystkich wykonawców w równym stopniu. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba również, że dopóki zamawiający nie skorzysta z możliwości przewidzianej w art. 87 ust. 1 pzp i nie wyjaśni swojego przypuszczenia o rzekomej sprzeczności zachodzącej w treści oferty jednego z wykonawców, to oferty nie wolno mu odrzucić. Pogląd taki wyraził m.in. [b]zespół arbitrów w wyroku z 2 listopada 2005 r., sygn. akt UZP/ZO/0-3120/05.[/b] Natomiast zamawiający ofertę odrzuci w przypadku, gdy wykonawca w terminie trzech dni od dnia doręczenia zawiadomienia nie zgodził się na poprawienie omyłki polegającej na niezgodności oferty ze specyfikacją.
[ramka][b]Uwaga [/b]
Zamawiający nie może odrzucić oferty na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych z powodu omyłek rachunkowych w obliczaniu ceny, jeżeli jest to cena ryczałtowa.[/ramka]