Kiedy umowa jest zawierana w trybie ustawy o koncesji

Jak ocenić, kiedy umowa PPP zawierana jest w trybie ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, a kiedy na podstawie prawa zamówień publicznych?

Publikacja: 19.05.2009 06:59

Kiedy umowa jest zawierana w trybie ustawy o koncesji

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Red

Art. 4 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym [b]wprowadza podział trybu wyboru partnera prywatnego w zależności od sposobu jego wynagradzania[/b]. Jest to jedna z najważniejszych różnic pomiędzy obowiązującymi obecnie przepisami a przepisami ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym z roku 2005.

Generalnie celem takiego rozwiązania jest uproszczenie trybu wyboru partnera prywatnego. Kryterium oceny wprowadzone przez ustawodawcę niestety nie jest precyzyjne.

Art. 4 ust. 1 ustawy stanowi, że: „jeżeli wynagrodzeniem partnera prywatnego jest prawo do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego, albo przede wszystkim to prawo wraz z zapłatą sumy pieniężnej, wyboru partnera prywatnego dokonuje się, stosując przepisy ustawy (…) o koncesjach na roboty budowlane lub usługi (…) z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy”. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu w innych wypadkach stosuje się tryby wyboru określone w przepisach o zamówieniach publicznych z uwzględnieniem przepisów ustawy o PPP.

Takie sformułowanie z pewnością będzie budziło w praktyce wiele wątpliwości. Sytuacja będzie jasna jedynie wówczas, gdy wynagrodzenie partnera prywatnego ma formę wyłącznie prawa do pobierania pożytków z wspólnego przedsięwzięcia albo wyłącznie wynagrodzenia wypłacanego przez podmiot publiczny.

[b]W sytuacji jednak, gdy obie formy wynagrodzenia występują w danym przedsięwzięciu, należy poddać ocenie, która z form wynagrodzenia ma charakter dominujący[/b]. Wydaje się, że jedynie wówczas, gdy wynagrodzenie wypłacane przez podmiot publiczny ma marginalny charakter względem korzyści pobieranych przez partnera prywatnego w formie pożytków z przedsięwzięcia, wybór partnera prywatnego dokonywany będzie w oparciu o ustawę o koncesji na roboty budowlane lub usługi.

[i]Michał Kubicz - radca prawny w kancelarii Gide Loyrette Nouel[/i]

Art. 4 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym [b]wprowadza podział trybu wyboru partnera prywatnego w zależności od sposobu jego wynagradzania[/b]. Jest to jedna z najważniejszych różnic pomiędzy obowiązującymi obecnie przepisami a przepisami ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym z roku 2005.

Generalnie celem takiego rozwiązania jest uproszczenie trybu wyboru partnera prywatnego. Kryterium oceny wprowadzone przez ustawodawcę niestety nie jest precyzyjne.

Prawo rodzinne
Nie trzeba mieć zgody drugiego małżonka na swoje wydatki
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Prawo rodzinne
Postępowiec czy „pantoflarz”? Mąż z nazwiskiem żony poza statystyką
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Ranking najbardziej poważanych zawodów. Adwokat i sędzia zaliczyli spadek