Kiedy umowa jest zawierana w trybie ustawy o koncesji

Jak ocenić, kiedy umowa PPP zawierana jest w trybie ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, a kiedy na podstawie prawa zamówień publicznych?

Publikacja: 19.05.2009 06:59

Kiedy umowa jest zawierana w trybie ustawy o koncesji

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Red

Art. 4 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym [b]wprowadza podział trybu wyboru partnera prywatnego w zależności od sposobu jego wynagradzania[/b]. Jest to jedna z najważniejszych różnic pomiędzy obowiązującymi obecnie przepisami a przepisami ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym z roku 2005.

Generalnie celem takiego rozwiązania jest uproszczenie trybu wyboru partnera prywatnego. Kryterium oceny wprowadzone przez ustawodawcę niestety nie jest precyzyjne.

Art. 4 ust. 1 ustawy stanowi, że: „jeżeli wynagrodzeniem partnera prywatnego jest prawo do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego, albo przede wszystkim to prawo wraz z zapłatą sumy pieniężnej, wyboru partnera prywatnego dokonuje się, stosując przepisy ustawy (…) o koncesjach na roboty budowlane lub usługi (…) z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy”. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu w innych wypadkach stosuje się tryby wyboru określone w przepisach o zamówieniach publicznych z uwzględnieniem przepisów ustawy o PPP.

Takie sformułowanie z pewnością będzie budziło w praktyce wiele wątpliwości. Sytuacja będzie jasna jedynie wówczas, gdy wynagrodzenie partnera prywatnego ma formę wyłącznie prawa do pobierania pożytków z wspólnego przedsięwzięcia albo wyłącznie wynagrodzenia wypłacanego przez podmiot publiczny.

[b]W sytuacji jednak, gdy obie formy wynagrodzenia występują w danym przedsięwzięciu, należy poddać ocenie, która z form wynagrodzenia ma charakter dominujący[/b]. Wydaje się, że jedynie wówczas, gdy wynagrodzenie wypłacane przez podmiot publiczny ma marginalny charakter względem korzyści pobieranych przez partnera prywatnego w formie pożytków z przedsięwzięcia, wybór partnera prywatnego dokonywany będzie w oparciu o ustawę o koncesji na roboty budowlane lub usługi.

[i]Michał Kubicz - radca prawny w kancelarii Gide Loyrette Nouel[/i]

Art. 4 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym [b]wprowadza podział trybu wyboru partnera prywatnego w zależności od sposobu jego wynagradzania[/b]. Jest to jedna z najważniejszych różnic pomiędzy obowiązującymi obecnie przepisami a przepisami ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym z roku 2005.

Generalnie celem takiego rozwiązania jest uproszczenie trybu wyboru partnera prywatnego. Kryterium oceny wprowadzone przez ustawodawcę niestety nie jest precyzyjne.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara