Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyka pomiędzy prywatnego przedsiębiorcę a np. gminę. W celu realizacji przedsięwzięcia zawierana jest stosowna umowa. Jednym z jej postanowień jest wniesienie przez podmiot publiczny wkładu własnego, np. w postaci składnika majątkowego.
[srodtytul]Na okres realizacji zadania[/srodtytul]
Definicję składnika majątkowego zawiera art. 2 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=299853]ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (DzU z 2009 r. nr 19, poz. 100)[/link]. Zgodnie z jego treścią może być nim nieruchomość, część składowa nieruchomości, przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego oraz prawo majątkowe.
Przepisy ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym nie zawierają przepisów określających zasady przekazywania nieruchomości partnerowi prywatnemu poza jednym lakonicznym stwierdzeniem, że następuje to w drodze umowy o PPP (art. 7 ust. 1). Dlatego też szczegółowych zasad ich przekazywania należy poszukiwać w przepisach[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175872] ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.)[/link].
Zgodnie z jej art. 13 ust. 1 nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążone ograniczonymi prawami rzeczowymi. Nieruchomości mogą być także wnoszone jako aporty do spółek, przekazywane jako wyposażenie przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.