Natomiast likwidacja ułomnej osoby prawnej każdorazowo powoduje umorzenie długu o charakterze cywilnoprawnym. Inną przesłanką do takiego umorzenia jest nieefektywność ewentualnej egzekucji administracyjnej polegająca na tym, że kwota uzyskana na jej skutek nie przekroczy kosztów takiej procedury lub takie postępowanie okaże się nieskuteczne. Ponadto dopuszczalne jest umorzenie z urzędu jeżeli w sprawie zachodzi przesłanka interesu publicznego. Odnosząc się do okoliczności tego typu NSA w jednym z wyroków stwierdził, że: „[Taka decyzja] jest decyzją uznaniową i jak każda tego rodzaju decyzja wymaga właściwego uzasadnienia przez organ ją wydający. Uznanie administracyjne oznacza jednocześnie, że nie zawsze nawet osoba spełniająca ustawowe kryteria do przyznania określonego świadczenia, takie świadczenie otrzyma, a także, że otrzyma je w oczekiwanej formie i wysokości" (wyrok NSA z 10 czerwca 2016, sygn. I OSK 1133/15, LEX nr 2106403).
Trzeba spełnić warunki
Dłużnik może wnioskować o umorzenie świadczenia natury cywilnoprawnej jeżeli zachodzi jedna z dwóch przesłanek wskazanych w ustawie. Całościowe umorzenie dopuszczalne jest w wypadku istnienia w przypadkach ważnego interesu dłużnika lub interesu publicznego. W przypadku okoliczności dotyczących dłużnika dopuszczalne jest powoływanie się na trudności związane z osobistą sytuacją finansową.
W orzecznictwie wskazuje się, że muszą one zagrażać możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych: „Nie każde trudności finansowe mogą uzasadniać zastosowanie ulgi w postaci umorzenia należności, lecz tylko takie, które w konkretnych okolicznościach wiązałyby się z zagrożeniem dla istotnego interesu zobowiązanych, w szczególności dla realizacji podstawowych potrzeb bytowych osób zobowiązanych i ich rodzin [...]" (wyrok WSA w Poznaniu z 3 czerwca 2014, sygn. III SA/Po 1780/13, LEX nr 1490868).
Umorzenie części zobowiązania w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika. Na gruncie tej konstrukcji podkreśla się, że organ rozstrzygając w przedmiocie ewentualnego umorzenia długu powinien brać pod uwagę uzasadniony interes Skarbu Państwa oraz możliwości płatnicze dłużnika. W szczególności należy zwracać uwagę czy rzeczywiście zobowiązany nie jest w stanie ponieść ciężaru i czy w przyszłości nie rokuje zmiany tego stanu rzeczy (zob. wyrok NSA z 8 listopada 2017, sygn. II GSK 284/16, LEX nr 2427661). Z kolei pojęcie „względów społeczno-gospodarczych" wykładane jest przez sądy w następujący sposób: „Ważne względy społeczne lub gospodarcze zobowiązanego to sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych przypadków losowych lub szczególnego splotu okoliczności nie jest on w stanie uregulować zaległości podatkowej, przy czym nie można ich utożsamiać z subiektywnym przekonaniem dłużnika. O istnieniu względów społecznych lub gospodarczych zobowiązanego decydować powinny kryteria zobiektywizowane, zgodnie z powszechnie aprobowaną hierarchią wartości" (wyrok WSA w Olsztynie z 9 stycznia 2019, sygn. II SA/Ol 818/18, LEX nr 2611427).
Wyjątki od zasady
Pewne odrębności w stosunku do takich należności przypadających jednostkom samorządu terytorialnego zostały przewidziane w art. 59 ustawy o finansach publicznych. Przepis ten zawiera delegację do przyjęcia przez odpowiednią radę uchwały w sprawie m.in. umorzenia takich zobowiązań. Takie prawo miejscowe będzie odnosiło się do długów powstałych w związku z wykonywaniem przez j.s.t. zadań własnych. W odniesieniu do zadań zleconych zastosowanie znajdą przepisy ustawy.
Zasady umarzania należności o charakterze publicznoprawnym zostały określone w art. 64 ustawy. W zakresie umorzenia z urzędu przepis ten odsyła do odpowiednich przepisów odnoszących się do umarzania należności natury cywilnoprawnej. Zasadnicza różnica polega na tym, że w wypadku należności publicznoprawnych nie jest dopuszczalne umorzenie z uwagi przesłankę „interesu publicznego".