Wprowadzona niedawno (a właściwie wciąż wprowadzana i niezakończona), elektronizacja zamówień publicznych, sprawia wiele problemów uczestnikom rynku. Stwarza nowe pole dla błędów maszyn i ludzi, co w zestawieniu z restrykcyjnymi i skrajnie formalistycznymi regulacjami polskiego Prawa zamówień publicznych (porównując do przepisów państw „starej" Unii) ), powoduje konieczność odrzucania ofert wykonawców. Takiej sytuacji dotyczył wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 czerwca 2019 r., sygn. akt KIO 994/19.
Czytaj też: Zamówienia publiczne on-line - rozmowa z Hubertem Nowakiem, p.o. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Stan faktyczny
Zamawiający prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego z wykorzystywaniem środków komunikacji elektronicznej w oparciu o miniPortal UZP, na którym szyfrowano i składano oferty w postępowaniu. Podany przez zamawiającego ID postępowania został opisany następującym ciągiem znaków: 6344062-6729-49D2- 9897-6887D9E8E53D1 i tym ID wykonawcy byli obowiązani oznaczyć swoje oferty w trakcie ich szyfrowania.
Następnie, zamawiający odrzucił ofertę jednego z wykonawców jako niezgodną z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych (Pzp), wskazując, iż „W toku czynności otwarcia oferty nr 2 w terminie wskazanym przez zamawiającego wystąpił błąd uniemożliwiający odszyfrowanie złożonej oferty. W celu wyjaśnienia zaistniałego błędu zamawiający zwrócił się do Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) z prośbą o wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. W dniu 21 maja.2019 r. zamawiający otrzymał informację z UZP, z której wynika, iż wykonawca składający ofertę podał numer ldPostępowania 6344062-6729-49D2- 9897-6887D9E8E53D. Postępowanie o takim numerze Id nie istnieje w bazie mini Portalu".
Wykonawca wniósł odwołanie od ww. czynności zamawiającego domagając się unieważnienia czynności odrzucenia jego oferty oraz zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 10 b Pzp. Odwołujący wywodził, iż złożył ofertę prawidłową (z prawidłowym nr IP), która została zaszyfrowana zgodnie z procedurą miniPortalu, ale to system nie pozwala na jej odszyfrowanie (błąd systemu leżał po stronie zamawiającego). Błąd ten miał charakter usuwalny – co obligowało zamawiającego do podjęcia działań (w porozumieniu z UZP) zmierzających do jego usunięcia i odczytu oferty. W takim przypadku zamawiający naruszył obowiązek wynikający z art. 10b Pzp dopuszczając się zaniechania podjęcia czynności naprawczych zmierzających do usunięcia skutków awarii w systemie komunikacyjnym udostępnionym odwołującemu i tym samym ograniczając dostęp do udzielania zamówienia.