- stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 141 § 2 Ordynacji podatkowej;
- prawomocne stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 149 lub art. 154 § 2 prawa o postępowaniu;
- prawomocne stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 47714 § 3 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej kpc);
- prawomocne stwierdzenie braku podstawy prawnej lub rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 47931a § 3 kpc;
- ostateczne stwierdzenie braku podstawy prawnej lub rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 81 ust. 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Czy prokurator wszczyna postępowanie z urzędu?
- Na mocy prawomocnego wyroku sądu urząd został zobowiązany do zapłaty wysokiego odszkodowania za szkodę wyrządzoną wydaną decyzją. Czy kierownik urzędu decyduje, kto personalnie jest odpowiedzialny za jej wydanie?
Nie. Zgodnie z art.7 ustawy o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych w terminie 14 dni od dnia wypłaty tego odszkodowania, kierownik podmiotu odpowiedzialnego, który wypłacił odszkodowanie, albo kierownik jednostki organizacyjnej podmiotu odpowiedzialnego, która wypłaciła odszkodowanie, składa do prokuratora okręgowego właściwego ze względu na siedzibę podmiotu odpowiedzialnego wniosek o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. Do wniosku tego załącza:
- dowód wypłaty odszkodowania i stanowiące podstawę tej wypłaty orzeczenie lub ugodę;
- rozstrzygnięcie stwierdzające rażące naruszenie prawa oraz uwierzytelnione kopie posiadanych akt postępowania sądowego lub administracyjnego, w którym zostało wydane to rozstrzygnięcie.
I to prokurator okręgowy przeprowadza postępowanie wyjaśniające zmierzające do ustalenia przesłanek uzasadniających wytoczenie na rzecz podmiotu odpowiedzialnego powództwa o odszkodowanie przeciwko funkcjonariuszowi publicznemu z tytułu szkody wyrządzonej przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa. Do przeprowadzenia tego postępowania stosuje się odpowiednio przepisy art. 69 ustawy Prawo o prokuraturze. A zatem postępowanie to nie jest wszczynane z urzędu, ale wyłącznie na wniosek kierownika podmiotu odpowiedzialnego, który wypłacił odszkodowanie (np. dyrektora generalnego), albo kierownika jednostki organizacyjnej podmiotu odpowiedzialnego, która wypłaciła odszkodowanie.
Jeśli w wyniku postępowania wyjaśniającego okaże się, że są podstawy do wytoczenia przeciwko konkretnemu urzędnikowi powództwa prokurator przed jego wytoczeniem wzywa go na piśmie do dobrowolnego spełnienia świadczenia w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 7 dni od dnia otrzymania wezwania.
Tym świadczeniem jest równowartość odszkodowania wypłaconego wcześniej przez podmiot odpowiedzialny. Górną granicę tego świadczenia wyznacza art. 9 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności. Wynosi ona, co do zasady dwunastokrotność miesięcznego wynagrodzenia przysługującego urzędnikowi, chyba, że urzędnikowi temu zostanie postawiony zarzut winy umyślnej – wtedy świadczenie stanowi równowartość pełnej wysokości wypłaconego odszkodowania (art. 9 ust. 4 ustawy o odpowiedzialności).
Dopiero, jeśli urzędnik nie zastosuje się do wezwania, czyli po bezskutecznym upływie terminu spełnienia świadczenia, prokurator wytacza przeciwko niemu powództwo na rzecz podmiotu odpowiedzialnego. Postępowanie sądowe w sprawie o odszkodowanie toczy się według przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.
podstawa prawna: art. 7-8 ustawy z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1169)
podstawa prawna: art. 69 ustawy z 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1767 ze zm.)
Czy zapłatą może być obarczonych więcej osób?
- Rzadko zdarza się, aby za powzięcie określonej decyzji odpowiadała tylko jedna osoba. Jak zatem rozkłada się odpowiedzialność urzędników, jeśli rażące naruszenie prawa zostało spowodowane zawinionym działaniem lub zaniechaniem kilku z nich? Czy każdy z urzędników poniesie odpowiedzialność na takich samych zasadach?
Tak. Jeżeli kilku urzędników ponosi winę za działania lub zaniechania, w wyniku, którego doszło do rażącego naruszenia prawa każdy z nich ponosi odpowiedzialność stosownie do przyczynienia się do rażącego naruszenia prawa i stopnia winy. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie stopnia winy i przyczynienia się poszczególnych funkcjonariuszy publicznych do rażącego naruszenia prawa, odpowiadają oni w częściach równych.
Przy czym każdy z nich ponosi odpowiedzialność do kwoty dwunastokrotności miesięcznego wynagrodzenia, jeśli do danego działania lub zaniechania doszło z winy nieumyślnej. Jeżeli natomiast kilku urzędników dopuściło się takiego działania lub zaniechania z winy umyślnej, za szkodę odpowiadają oni solidarnie.
Wynagrodzenie, które służy do ustalenia górnej granicy odpowiedzialności określa się na dzień działania lub na koniec okresu zaniechania, które spowodowało rażące naruszenie prawa. W przypadku, gdy stosownie do tej zasady wynagrodzenie może być określone w różnej wysokości, przyjmuje się wysokość najwyższą. Jeżeli natomiast ustalenie wynagrodzenia według zasad określonych powyżej nie jest możliwe, wynagrodzenie przysługujące urzędnikowi określa się na dzień stwierdzenia rażącego naruszenia prawa. A jeżeli w tym dniu osobie odpowiedzialnej nie przysługuje już wynagrodzenie, jako funkcjonariuszowi publicznemu, wynagrodzenie określa się na ostatni dzień, w którym jej ono przysługiwało.
podstawa prawna: Art.8-9 ustawy z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1169)