[b]Jaki jest termin przedawnienia na wniesienie pozwu cywilnego w razie stwierdzenia przez Sąd Najwyższy niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia tego sądu?[/b] – pyta czytelnik.
Zgodnie z art. 417[sup]1[/sup] § 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link], w razie wyrządzenia szkody przez wydanie prawomocnego orzeczenia lub ostatecznej decyzji, jej naprawienia można zasadniczo żądać dopiero po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu ich niezgodności z prawem.
Innymi słowy dla powstania odpowiedzialności odszkodowawczej Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego za szkodę wynikającą z wydania niezgodnych z prawem decyzji przez organ administracji lub orzeczenia przez sąd konieczne jest zasadniczo uzyskanie stosownego prejudykatu (tzw. orzeczenia wstępnego), stwierdzającego niezgodność z prawem działania w zakresie wykonywania władzy publicznej przez organy państwa lub samorządu (od 25 września 2010 r., na mocy art. 424[sup]1b[/sup] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=906021C3C4F8A71B08066CD633B6506B?id=70930]kodeksu postępowania cywilnego[/link], w określonych przypadkach dopuszczalne jest dochodzenie odszkodowania także bez uprzedniego stwierdzenia niezgodności orzeczenia z prawem).
[srodtytul]Orzeczenie wciąż prawomocne[/srodtytul]
Nie każda zatem niezgodność z prawem decyzji lub orzeczenia może stanowić podstawę odpowiedzialności odszkodowawczej Skarbu Państwa względnie jednostki samorządu terytorialnego, a jedynie taka, która została uprzednio ustalona we właściwym postępowaniu sądowym (w przypadku orzeczenia sądu powszechnego lub administracyjnego) względnie administracyjnym (w przypadku ostatecznej decyzji) i stwierdzona w orzeczeniu kończącym to postępowanie (względnie decyzji). Jak wskazano, nieco inny tryb przewidziano dla spraw, w których taka skarga nie przysługuje.