Wśród dzieł prezentowanych w Zamku Królewskim są prace Jana Matejki, Jacka Malczewskiego czy Maksymiliana Gierymskiego, ale także kilkudziesięciu artystów współczesnych. To one sprawiają, że nie wędrujemy jedynie śladami historii, ale mamy poczucie, że poruszane tematy wciąż żywo nas obchodzą.
W konstrukcji wystawy, do której scenografię stworzył Krzysztof Burnatowicz, szczególną rolę odgrywa wielkoformatowe płótno Edwarda Dwurnika „Konstytucja 3 maja", namalowane w 1989 r. W tej parafrazie słynnego dzieła Jana Matejki Edward Dwurnik nie powtórzył kompozycji mistrza, lecz zaproponował własne ujęcie tematu. U niego Stanisław August siedzi w otoczeniu doradców, obradujących naprzeciw stada wilków. Data powstania obrazu Dwurnika spina klamrą prawie 200 lat naszych dziejów, ale to dzieło mogłoby być też ilustracją aktualnych konstytucyjnych sporów, niezależnie, po której stronie w nich stajemy. Ale to dygresja, na wystawie prezentowane jest w części „Spokój", co oznacza, że w zamyśle jej twórców stanowi komentarz do stanu wojennego.
Drugi obraz Edwarda Dwurnika umieszczony w tym miejscu – „Trzecia zmiana" z 1984 r. – mówi wprost o przytłaczających społecznych nastrojach tamtego mrocznego czasu. Natomiast akryl Antoniego Fałata (1983), przedstawiający wilka w mundurze, a nad nim spływający krwawo napis „Spokój", ironicznie podsumowuje decyzję o wprowadzeniu stanu wojennego.
Bliskie abstrakcji obrazy Leona Tarasewicza, inspirowane rytmami pni drzew w lesie, tworzą z kolei tło rozdziału „Pejzaż polski", w którym mowa o oporze i ofiarach wojny. Nieoczekiwanie dobrze współgrają z przywołanym obok wierszem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Maszeruje pluton Maszeruje pluton przez zielony las,/ Pod hukiem granatów, pod ulewą gwiazd...".
Gorejące czerwienią ekspresyjne „Ukrzyżowanie" Jerzego Tchórzewskiego kojarzy się z płonącą Warszawą podczas powstania 1944 r. A obrazy z cyklu „Epitafia" Józefa Łukomskiego, powstałe z wklejonych w nie ubrań, jakby zdjętych z ciał ekshumowanych, wstrząsają poprzez skojarzenie z ofiarami aktów terroru i obozów zagłady.