70 przekazanych prac blisko 40 współczesnych artystów można oglądać na otwieranej równocześnie wystawie w głównym gmachu muzeum.
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych budowało swoją kolekcję sztuki przez blisko 10 lat w ramach Narodowego Programu Kultury „Znaki Czasu", zapoczątkowanego w 2004 roku. Program zakładał stworzenie lokalnych kolekcji sztuki współczesnej w kilkunastu miastach Polski. Ich kształtowaniem zajmowały się regionalne, obywatelskie stowarzyszenia. tzw. „Zachęty" – Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.
Nowa łódzka kolekcja reprezentuje współczesną sztukę przełomu XX i XXI , a jednocześnie bardzo dobrze uzupełnia zbiory własne, o co zadbała komisja ekspertów, w której uczestniczył także Jarosław Suchan, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi. Obejmuje multimedialne instalacje, obrazy, fotografie i filmy i kładzie szczególny nacisk na nowe media.
Tematycznie dzieli się na dwa wątki. Do pierwszego należą prace bezpośrednio wchodzące w dialog z historią i awangardą sztuki oraz funkcjonowaniem muzeum jako instytucji . Reprezentuje go m.in. cykl fotograficzny „Śniadanie na trawie, nawiązujący do znanego obrazu Edouarda Maneta i jego współczesnej interpretacji Alaina Jacqueta. A także filmowy „Unik" Cezarego Bodzianowskiego, rejestrujący akcję czytania fragmentów „Teorii Widzenia", głównej pracy teoretycznej Władysława Strzemińskiego. Wybitnego awangardowego artysty i współtwórcy międzynarodowej przedwojennej kolekcji a.r., na której bazuje Muzeum Sztuki. A także eksperymentalny film „Light" Józefa Robakowskiego, poświęcony relacjom obrazu i dźwięku, czy film „Wszystko już było" grupy Azorro, szukający odpowiedzi na pytanie, czy współczesna sztuka może jeszcze znaleźć nowy język i środki wyrazu.
Drugi wątek tematyczny, wiążący się z ciałem, seksualnością i poszukiwaniem tożsamości w czasach kultury globalne, przewija się w pracach m.in. Zbigniewa Libery, Zofii Kulik, Jadwigi Sawickiej, Dominika Lejmana, Ryszarda Waśki, Pawła Kwieka, Natali LL i Stanisława Dróżdża.