Najpierw osobowość, potem medialność

Ponad 80 zdjęć Volkera Hinza, znakomitego niemieckiego fotografa, można oglądać na jednej z głównych wystaw Fotofestiwalu w Łodzi. Są to portrety plejady amerykańskich i europejskich gwiazd - Monika Kuc.

Publikacja: 14.06.2014 09:00

Volker Hinz, Legends, Giorgio Armani, Fotofestiwal 2014

Volker Hinz, Legends, Giorgio Armani, Fotofestiwal 2014

Foto: Fotofestiwal

Volker Hinz (rocznik 1947) przez ponad 40 lat pracował dla „Sterna". Jako 24-latek

został dyrektorem agencji fotograficznej w Bonn, ówczesnej stolicy Niemiec. Trzy lata później dołączył do zespołu „Sterna". W 1978 wyjechał do Nowego Jorku i tam zyskał międzynarodową sławę. Obecnie mieszka w Hamburgu.

Zobacz galerię zdjęć

- Zdjęcia, które prezentujemy w Łodzi na wystawie p.t. „Legendy" wybierał sam autor z żoną Henriettą oraz dyrektorem Fotofestiwalu - Krzysztofem Candrowiczem. Są to klasyczne portrety i fotografie kreacyjne - mówi "Rz" Michał Chojnacki, koordynator wystaw Fotofestiwalu. – Wyjątkowe zdjęcia, bo dla autora ważniejsza jest osobowość niż medialność. Volker Hinz swoje archiwum przechowuje w Hamburgu w tradycyjny sposób - fotografie oprawione w ramy leżą w pudełkach. Nie zostały jeszcze poddane cyfrowej obróbce. Autor nie prowadzi własnej strony internetowej, więc można je zobaczyć głównie na wystawach. My podzieliliśmy je a trzy główne części: portrety muzyków, ludzi filmu i twórców mody.

Micka Jaggera Hinz sfotografował w 1976 oku podczas koncertu Rolling Stonesów w Kolonii. Było to w trakcie wielkiego europejskiego tournee, w które zespół wyruszył po wydaniu albumu „Black and Blue". Fotograf całą uwagę skupił na dynamicznym Jaggerze na scenie Stadthalle.

Madonnę uwiecznił we wczesnych latach 80. na początku jej kariery. Zdjęcie zrobił przed modnym wówczas klubem Paradise Garage w Nowym Jorku. Madonna opiera ręce na ścianie pomazanej graffiti, a zarazem odwraca głowę i z uśmiechem spogląda w obiektyw. Ubrana jest w spódnicę od Stephena Sprouse'a, który był najsłynniejszym nowojorskim projektantem lat 80.

Zdjęcie Lady Gaga pochodzi z 2011 roku ze specjalnej sesji dla „Sterna". Image wokalistki został starannie wystylizowany. Lady Gaga przypomina tu skrzyżowanie anielicy o seledynowych włosach z wampirzycą z krwawo polakierowanymi paznokciami, przebijającymi długie do łokci skórzane rękawiczki. Kolorowe zdjęcia w dorobku Hinza to raczej rzadkość, bo zdecydowanie preferuje analogową czarno-białą fotografię, nie przejmując się cyfrową modą na kolor.

W zdjęciach ludzi filmu przeważają psychologiczne portrety. Hinz potrafi mistrzowsko scharakteryzować modela, skupiając uwagę na jakimś detalu czy geście. W portrecie Felliniego podwójna para okularów, zsuniętych ponad czoło, daje efekt „trzeciego", czy nawet „czwartego oka", znamionującego człowieka, który chce utrzymać kontrolę nad wszystkim.

Z kolei na zdjęciu Woody Allena, sfotografowanego w Hamburgu w 1994 do wywiadu w „Sternie", reżyser podnosi palce do ust w czytelnym geście nakazującym ciszę, jakby chciał nam dać znać, żeby mu nie przeszkadzano.

Volker Hinz z zasady nie działa jednak jak paparazzi, czyhający na vipów i celebrytów z aparatem gotowym w każdej chwili do strzału. Po jego zdjęciach widać, że umie nawiązać bliższy kontakt z modelem i potrafi z nim współdziałać, tworząc wspólnie inscenizowane sceny.  Aranżowaną fotografia posługuje się najczęściej, gdy pracuje z kreatorami mody. Niewątpliwie w nawiązaniu porozumienia pomaga mu poczucie humoru, przebijające też w kadrach. Giorgio Armani zdaje się wychodzić na wybieg z „ożywionymi" płaszczami, a Karl Lagerfeld nawet podnosząc się z wanny, pozostaje ubrany w nieskazitelny garnitur.

W zdjęciach niepozowanych Hinz również umie uchwycić zmienne klimaty i nastroje. Fotografia leżącego na podłodze eleganckiego Yvesa Saint Laurenta, podpatrującego przez szczelinę w dekoracji publiczność na pokazie mody ma ton żartobliwy. Na innym zdjęciu - nadzy piłkarze Pelé i Beckenbauer pod prysznicami  po meczu na Florydzie w 1977 wciąż przeżywają  rozegrany pojedynek; są tak pochłonięci ożywioną dyskusją, że nie zwracają najmniejszej uwagi na  otoczenie. Sportowy akcent wnoszą także świetne portrety Muhammada Ali , pokazujące go podczas treningu i w życiu prywatnym.

Są też  polskie akcenty –  zdjęcia Romana Polańskiego  i Andrzeja Szczypiorskiego. Monika Kuc

Fotofestiwal w Łodzi trwa do 15 czerwca

Wystawa Volkera Hiza odbywa się w Centrum Festiwalowym w Art_Ikubatorze

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl