Złoty wiek Baletów Rosyjskich - wystawa kostiumów w Londynie

Londyńskie Victoria & Albert Museum pokazało w 2010 r. ekstrawaganckie kostiumy baletowe sprzed stu lat

Publikacja: 23.09.2010 11:21

Lydia Sokolova, Anton Dolin, Bronislava Nijinska, Léon Woizikowsky in costumes for Le Train bleu des

Lydia Sokolova, Anton Dolin, Bronislava Nijinska, Léon Woizikowsky in costumes for Le Train bleu designed by Chanel . Photo: Sasha1924; źródło www.vam.ac.uk

Foto: materiały prasowe

Gdy tancerze Baletów Rosyjskich, zespołu prowadzonego przez słynnego impresario Siergieja Diagilewa, ponad sto lat temu pojawili się na scenach Paryża, zadziwiona publiczność głośno dawała wyraz emocjom, a prasa pisała, że niezwykłe scenografie, kostiumy i kolorystyka ich spektakli wywraca do góry nogami dotychczasowe wyobrażenia o balecie. Diagilew pokazał Europie nie tylko genialnych tancerzy - z Anną Pawłową i Wacławem Niżyńskim na czele - ale także nieznaną wcześniej zmysłowość i śmiałą estetykę.

Przedstawienia Baletów Rosyjskich były wspólnym dziełem znakomitych kompozytorów, choreografów i wykonawców, a także najbardziej utalentowanych malarzy i projektantów mody. Diagilew współpracował z Bakstem, Picassem, Matissem, de Chirico, Miró, Braque’em i Chanel. Z połączenia mocnych barw, kunsztownych strojów i wzornictwa powstawały żywe obrazy.

Na wystawie „Diagilew i złoty wiek Baletów Rosyjskich” znalazły się kostiumy, którym daleko do prostych pończoch i trykotów, a bliżej do dzieł sztuki. Oglądać można zwiewne jedwabie z sensacyjnej „Szeherezady”, pokazanej w Paryżu w 1910 r. - stroje pomysłu Leona Baksta potwierdziły reputację Baletów Rosyjskich jako najmodniejszej i najbardziej szykownej kompanii baletowej świata.

W Londynie tradycyjne rosyjskie spódnice sąsiadują z odważnymi projektami Picassa i Matissa, rokokowe suknie z aksamitu szyte z malarskim rozmachem prezentowane są obok nowoczesnych, prostych i eleganckich kostiumów, które stały się znakiem firmowym Coco Chanel.

Diagilew słynął z niemal obsesyjnego perfekcjonizmu - gdy strój nie spełniał jego oczekiwań, żądał natychmiastowych poprawek, doprowadzając teatralnych krawców do rozpaczy.

Projekty Matissa były tak ulotne, że fachowcy wychodzili z siebie, by pojąć jego intencje. W 1921 r., zaledwie trzy tygodnie przed londyńską premierą „Śpiącej królewny”, Leon Bakst wręczył specjalistce od kostiumów (jedynej, która zgodziła się pracować w szalonym tempie) kilkaset szkiców i zażądał, to ubrania zostały w całości ozdobione ręcznie! Trzeba było pereł, złotych nici i kamieni szlachetnych. A Balety Rosyjskie, nawet w szczycie popularności, balansowały na granicy bankructwa.

Praca dla Baletów Rosyjskich wymagała od krawców znajomości różnorodnych i skomplikowanych technik, a od tancerzy - wytrwałości, bo to, co mieli na sobie, było często ciężkie i niewygodne. Ekspozycja prowadzi przez najgłośniejsze spektakle zespołu i historię, kuratorzy wybrali m.in. stroje ze „Święta wiosny” z 1913 r. i „Le Train Bleu” z 1924 r. z kolekcją Chanel.

Stylistyka Baletów Rosyjskich była tak wyrazista, że i współcześnie inspiruje projektantów. Sięgał do niej m.in. Yves Saint Laurent tworząc „kolekcję rosyjską” w 1976 r., a ostatnio także wzięty dyktator trendów Erdem Moralioglu. Niezwykłości wystawie dodaje fakt, że dni prezentowanych kostiumów są policzone. Twórcy ekspozycji przestrzegają, że większość strojów nie przetrwa kolejnej renowacji, są pokazywane po raz ostatni.

www.vam.ac.uk

Gdy tancerze Baletów Rosyjskich, zespołu prowadzonego przez słynnego impresario Siergieja Diagilewa, ponad sto lat temu pojawili się na scenach Paryża, zadziwiona publiczność głośno dawała wyraz emocjom, a prasa pisała, że niezwykłe scenografie, kostiumy i kolorystyka ich spektakli wywraca do góry nogami dotychczasowe wyobrażenia o balecie. Diagilew pokazał Europie nie tylko genialnych tancerzy - z Anną Pawłową i Wacławem Niżyńskim na czele - ale także nieznaną wcześniej zmysłowość i śmiałą estetykę.

Pozostało 83% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl