Codziennie mijamy na ulicach dziesiątki pomników poświęconych zasłużonym ludziom lub ważnym wydarzeniom. W parkach i lasach podziwiamy urzekające swym pięknem pomniki przyrody. A czym są pomniki prawa, odgrywające w naszym życiu nie mniej istotną rolę?
Tylko rodzaj ludzki
To one przez tysiąclecia kształtowały charakter systemów prawnych, które diametralnie się różniły ze względu na epokę, kulturę, tradycję i miejsce obowiązywania. Prawo jest dziedziną społecznego życia równie starą jak religia. I tak jak ona wpływało na funkcjonowanie narodów, w tym wszystkich ich warstw społecznych. W sposób naturalny wytworzyło więc specyficzne pamiątki, które szczęśliwie przetrwały do naszych czasów i są dziś nie tylko bezcennym źródłem wiedzy o minionych wiekach, ale też gloryfikacją zawartej w nich treści. Bez względu bowiem na to, jak ją oceniamy, jest świadectwem geniuszu i wyjątkowości rodzaju ludzkiego jako zdolnego myśleć abstrakcyjnie i dokonywać ocen moralnych.
Chociaż funkcjonujący w różnych grupach oraz społecznościach ludzie zapewne ze względów praktycznych musieli tworzyć zasady i reguły, zanim jeszcze pojawiło się pismo, to niestety z tego najwcześniejszego okresu nie zachowały się żadne przedmiotowe świadectwa. Najstarszym dotychczas odkrytym zbiorem praw jest kodeks Ur-Nammu, ustanowiony na przełomie XXII i XXI wieku p.n.e, za panowania sumeryjskiego króla Ur-Nammu (2113–2096 p.n.e). Ze względu jednak na bardzo słaby stan zachowanego tekstu (odcyfrowano zaledwie trzy artykuły z szacowanych kilkudziesięciu) oraz niejasność regulowanych dziedzin prawa nie jest on zbyt popularny ani też postrzegany jako pomnik prawa. Za taki jest za to uznawany młodszy o ok. 400 lat Kodeks Hammurabiego (1792–1750 p.n.e.), który wygenerował sposób postrzegania starożytnego prawa przez całe pokolenia. Doskonale zachowany na kamiennej steli, regulujący wiele dziedzin prawnych, stał się dla wielu historyków i badaczy symbolicznym początkiem dziejów prawa. Babiloński władca Hammurabi już na zawsze utrwalił swoją reputację twórcy srogiego, krwawego i opartego na żądzy zemsty prawa karnego, działającego w myśl zasady „oko za oko”. Poza prawem karnym, kodeks regulował też kwestie związane z prawem gospodarczym, spadkowym, rodzinnym i religijnym.
Czytaj więcej
Decyzja o zmianie nazwy ulicy to nie tylko wymiana tabliczki.
Rzymskie jak fundament
Na kolejny swój pomnik prawo musiało czekać aż ok. 1500 lat! Jednak warto było, bo dokonana w latach 451–449 p.n.e. konsolidacja rzymskiego prawa zwyczajowego, zwana Prawem dwunastu tablic (Lex duodecim tabularum) stała się fundamentem chyba najsilniejszej i najbardziej rozpowszechnionej kultury prawnej na świecie, czyli prawa rzymskiego. Do jej dokonania doszło na skutek walk patrycjuszy i plebejuszy; plebejusze, których prawa były nagminnie naruszane przez pewnych swej bezkarności i pozycji patrycjuszy, domagali się spisania praw zwyczajowych. Ich żądaniom stało się zadość, a powstałe przepisy uregulowały kwestie dotyczące prawa procesowego, rodzinnego, spadkowego, gospodarczego, sąsiedzkiego, karnego, małżeńskiego, sakralnego i publicznego. Dynamicznie rozwijające się na bazie tych reguł prawo kwitło, obowiązując oficjalnie aż do kodyfikacji justyniańskiej w VI w.n.e.