Reklama

Aleksandra Knapik: Hakerzy na froncie. Czy cyberataki mogą być uznane za zbrodnie wojenne

Postępująca digitalizacja konfliktów zbrojnych to jedno z najpoważniejszych wyzwań dla międzynarodowego prawa humanitarnego i karnego. Czy cyberataki mogą być uznane za zbrodnie wojenne?

Publikacja: 06.08.2025 05:20

Aleksandra Knapik: Czy cyberataki mogą być uznane za zbrodnie wojenne?

Aleksandra Knapik: Czy cyberataki mogą być uznane za zbrodnie wojenne?

Foto: Adobe Stock

Nie ulega wątpliwości, że wraz z postępem technologii zmieniła się strategia współczesnych działań wojennych, a operacje w cyberprzestrzeni są ich integralną częścią. Ataki na systemy informatyczne infrastruktury krytycznej, zakłócenia w komunikacji, destabilizacja usług publicznych czy manipulacje danymi – to tylko niektóre z narzędzi wykorzystywanych obecnie nie tylko przez państwa, ale również przez zorganizowane podmioty niepaństwowe. Skala i skutki tych działań rodzą zasadnicze pytanie: czy określone kategorie cyberataków mogą być kwalifikowane jako zbrodnie wojenne w świetle międzynarodowego prawa karnego?

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Rzecz o prawie
Łukasz Guza: Studia w wersji neo
Rzecz o prawie
Prawnicy coraz chętniej korzystają z narzędzi sztucznej inteligencji
Rzecz o prawie
Jacek Dubois: Wołam ciebie ja, brzoza
Rzecz o prawie
Joanna Parafianowicz: Czy istnienie Trybunału Stanu ma sens
Rzecz o prawie
Marek Domagalski: Liczą się orzeczenia TK, mniej ich publikacja
Rzecz o prawie
Jarosław Gwizdak: Gaudeamus igitur tak bardzo!
Rzecz o prawie
Konrad Kaczyński: Między „szantażem” a wymogiem zielonej transformacji
Rzecz o prawie
Joanna Raglewska, Janusz Raglewski: Przepadek pojazdu pijanego kierowcy czy nawiązka?
Reklama
Reklama