W projekcie ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw przewidziano wprowadzenie planu ogólnego gminy oraz zmian w wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy, odszkodowaniach za obniżenie wartości nieruchomości, opłatach planistycznych oraz partycypacji społecznej.
O reformie planowania przestrzennego mówi się od lat. Pojawiały się różne koncepcje, w tym obejmujące stworzenie nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub wręcz kodeksu urbanistyczno-budowlanego, który stanowiłby kompleksowy zbiór przepisów dla procesu inwestycyjno-budowlanego. W dniu 25 kwietnia 2022 r. został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt ustawy). Nie zdecydowano się na przedstawienie projektu nowej ustawy, lecz jedynie na przeprowadzanie fundamentalnych zmian w obowiązującej ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Czytaj więcej
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (m.p.z.p.) są aktami prawa miejscowego, które budzą duże zainteresowanie mieszkańców gmin.
Chociaż założenia ustawy idą w dobrym kierunku, to wątpliwości budzi tempo i moment wprowadzania zmian. Rynek budownictwa i nieruchomości mierzy się z licznymi problemami wywołanymi pandemią Covid-19, inflacją, brakiem materiałów budowlanych lub znaczącym wzrostem ich cen oraz skutkami wojny Rosji z Ukrainą. Nowe przepisy oraz zmiany w procedurze planistycznej mogą utrudnić funkcjonowanie gminom i będą rodzić wydatki.
Plan ogólny gminy
Plan ogólny gminy (dalej: plan ogólny) będzie aktem prawa miejscowego, powszechnie obowiązującego. Ma zastąpić studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (dalej: studium). Jego sporządzenie będzie obowiązkowe. Ma być uchwalany dla całego obszaru gminy, z wyłączeniem terenów zamkniętych innych niż ustalone przez ministra właściwego do spraw transportu.