Mamy największy od lat wybór ogłoszeń o pracy, a firmy mówią o rosnącej konkurencji o pracowników. Może więc wystarczy w odpowiedzi na ofertę pracy przesłać imię, nazwisko i numer telefonu, nie trudząc się przygotowaniem CV?
Natalia Bogdan: Jeśli jest to oferta pracy fizycznej, która nie wymaga specjalistycznych umiejętności, to faktycznie wystarczą podstawowe dane z numerem telefonu czy adresem mailowym. Jednak w pozostałych przypadkach, np. przy aplikowaniu na stanowiska umysłowe, zwłaszcza specjalistyczne czy menedżerskie, dobre CV to podstawa. Tym bardziej że o ile w ofercie nie są podane nietypowe umiejętności, o tyle nadal napływa sporo aplikacji; po kilkadziesiąt, a niekiedy nawet kilkaset. Zgłaszają się nie tylko osoby bezrobotne, ale przede wszystkim takie, które nie są w 100 proc. zadowolone z obecnego miejsca pracy. Dobra koniunktura sprawia, że kandydaci odważniej podchodzą do zmian zawodowych.
Jakie powinno być to dobre CV?
Najważniejsze, by przedstawić w nim dokładnie swoje kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. CV powinno być zbieżne z oczekiwaniami pracodawcy, które zwykle są podane w ogłoszeniu. Warto je więc dokładnie przeanalizować. Oczywiście aplikujmy tylko, jeżeli spełniamy podstawowe wymagania pracodawcy. W CV przedstawiajmy fakty, ale wyeksponujmy umiejętności, których oczekuje pracodawca. Aplikując na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie, nadal trzeba się wykazać zaangażowaniem podczas rekrutacji. W przeciwnym razie pracodawca może uznać, że kandydat nie będzie się też angażował w pracę.
Warto próbować wyróżnić się poprzez oryginalną formę CV – np. prezentację video – co do niedawna zalecały poradniki dla kandydatów do pracy?