Zakończył się ogólnopolski test kompetencji cyfrowych online skierowany do uczniów i nauczycieli. Dane z IT Fitness Test 2022 Grupy Wyszehradzkiej pokazują, że średni poziom poprawnych odpowiedzi na poziomie szkół ponadpodstawowych to 41 proc. (40 proc. w przypadku uczniów i 54 proc. – nauczycieli) – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Taki rezultat plasuje nas poniżej Czech i Słowacji, gdzie średnia sięgnęła 50 proc. Wypadliśmy jednak lepiej niż Węgrzy (37 proc.). W przypadku uczniów szkół podstawowych wynik w Polsce to ponad 45 proc. I w tym wypadku lepsi są nasi sąsiedzi. Warto jednak zwrócić uwagę na dane w poszczególnych kategoriach testu. Młodzież całkiem dobrze radzi sobie bowiem z internetem, a także – o dziwo – z zadaniami z zakresu cyberbezpieczeństwa. Słabo wypada znajomość cyfrowych narzędzi biurowych. Można sądzić, że praca np. z Excelem to w przyszłości dla obecnych uczniów szkół średnich będzie nie lada wyzwanie.
Czytaj więcej
W stołecznych szkołach wakaty są głównie na stanowiskach pedagogicznych. Brakuje też anglistów i matematyków – wynika z danych ratusza.
– Przeprowadzony przez nas test spełnił swoje zadanie – zdiagnozowaliśmy konkretne braki w umiejętnościach cyfrowych polskich uczniów. Musimy wiedzieć, gdzie są nasze słabe punkty, co wymaga poprawy, by odpowiednio kształcić młodych ludzi z kompetencji cyfrowych – komentuje wyniki badań Michał Kanownik, prezes związku Cyfrowa Polska. I podkreśla, że test wskazał też młodym osobom, jakie umiejętności cyfrowe powinni posiadać, by odnaleźć się w przyszłości na rynku pracy.
– Wyniki pilotażowej edycji pokazują, że umiejętności polskich uczniów i nauczycieli są zbliżone do tych, które obserwujemy w pozostałych państwach Grupy Wyszehradzkiej. Pierwszy rzut oka na osiągnięcia w poszczególnych kategoriach testu w naszym kraju może budzić optymizm w kontekście rosnącej ostatnimi czasy liczby cyberataków. Polscy uczniowie poradzili sobie bowiem najlepiej z zadaniami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa – mówi nam Kanownik.
Jak tłumaczy, obecnie trwa analiza wyników testu. Wnioski trafią do resortu edukacji. – Szczegółowa analiza udzielonych odpowiedzi pozwoli nam skonstruować rekomendacje dotyczące kształtowania programów nauczania z zakresu informatyki, ale także implementacji kompetencji cyfrowych w toku nauczania innych przedmiotów w sposób kompleksowy – wyjaśnia.