Uczeń nie da rady w biurze: test kompetencji cyfrowych nie wypadł najlepiej

Pionierski wielki test kompetencji cyfrowych młodych Polaków nie wypadł najlepiej. Badania w szkołach pokazały, że nasze zdolności komputerowe są na niższym poziomie niż w innych krajach regionu. Ale dramatu nie ma.

Publikacja: 07.12.2022 21:00

Uczeń nie da rady w biurze: test kompetencji cyfrowych nie wypadł najlepiej

Foto: PAP/Andrzej Grygiel

Zakończył się ogólnopolski test kompetencji cyfrowych online skierowany do uczniów i nauczycieli. Dane z IT Fitness Test 2022 Grupy Wyszehradzkiej pokazują, że średni poziom poprawnych odpowiedzi na poziomie szkół ponadpodstawowych to 41 proc. (40 proc. w przypadku uczniów i 54 proc. – nauczycieli) – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Taki rezultat plasuje nas poniżej Czech i Słowacji, gdzie średnia sięgnęła 50 proc. Wypadliśmy jednak lepiej niż Węgrzy (37 proc.). W przypadku uczniów szkół podstawowych wynik w Polsce to ponad 45 proc. I w tym wypadku lepsi są nasi sąsiedzi. Warto jednak zwrócić uwagę na dane w poszczególnych kategoriach testu. Młodzież całkiem dobrze radzi sobie bowiem z internetem, a także – o dziwo – z zadaniami z zakresu cyberbezpieczeństwa. Słabo wypada znajomość cyfrowych narzędzi biurowych. Można sądzić, że praca np. z Excelem to w przyszłości dla obecnych uczniów szkół średnich będzie nie lada wyzwanie.

Czytaj więcej

Wiceprezydentka stolicy: W Warszawie brakuje blisko 3 tys. nauczycieli

– Przeprowadzony przez nas test spełnił swoje zadanie – zdiagnozowaliśmy konkretne braki w umiejętnościach cyfrowych polskich uczniów. Musimy wiedzieć, gdzie są nasze słabe punkty, co wymaga poprawy, by odpowiednio kształcić młodych ludzi z kompetencji cyfrowych – komentuje wyniki badań Michał Kanownik, prezes związku Cyfrowa Polska. I podkreśla, że test wskazał też młodym osobom, jakie umiejętności cyfrowe powinni posiadać, by odnaleźć się w przyszłości na rynku pracy.

– Wyniki pilotażowej edycji pokazują, że umiejętności polskich uczniów i nauczycieli są zbliżone do tych, które obserwujemy w pozostałych państwach Grupy Wyszehradzkiej. Pierwszy rzut oka na osiągnięcia w poszczególnych kategoriach testu w naszym kraju może budzić optymizm w kontekście rosnącej ostatnimi czasy liczby cyberataków. Polscy uczniowie poradzili sobie bowiem najlepiej z zadaniami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa – mówi nam Kanownik.

Jak tłumaczy, obecnie trwa analiza wyników testu. Wnioski trafią do resortu edukacji. – Szczegółowa analiza udzielonych odpowiedzi pozwoli nam skonstruować rekomendacje dotyczące kształtowania programów nauczania z zakresu informatyki, ale także implementacji kompetencji cyfrowych w toku nauczania innych przedmiotów w sposób kompleksowy – wyjaśnia.

Czytaj więcej

Internetowy sposób na lukę kompetencyjną

Już wiadomo, że w 2023 r. przeprowadzona zostanie kolejna, udoskonalona wersja IT Fitness Testu, a jej zasięg ma być jeszcze większy (w obecnej odsłonie udział wzięło niemal 30 tys. uczniów i nauczycieli). – Musimy zachować ciągłość badania kompetencji cyfrowych młodych ludzi, by na bieżąco monitorować zmiany w tym zakresie w Polsce oraz skuteczności podejmowanych działań – dodaje Michał Kanownik.

Paradoksalnie młode pokolenie nie najlepiej radzi sobie z dynamicznym rozwojem technologii i możliwości, jakie daje nieograniczony niemal dostęp danych. Eksperci z Data Literacy Project wskazują na gigantyczną lukę kompetencyjną, która może negatywnie wpływać na rozwój całego społeczeństwa. Z ich globalnych badań wynika, iż ledwie 21 proc. osób pomiędzy 16. a 24. rokiem życia potrafi korzystać z danych.

Czytaj więcej

Cisco chce wyszkolić na świecie 25 mln osób w IT

Zakończył się ogólnopolski test kompetencji cyfrowych online skierowany do uczniów i nauczycieli. Dane z IT Fitness Test 2022 Grupy Wyszehradzkiej pokazują, że średni poziom poprawnych odpowiedzi na poziomie szkół ponadpodstawowych to 41 proc. (40 proc. w przypadku uczniów i 54 proc. – nauczycieli) – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Taki rezultat plasuje nas poniżej Czech i Słowacji, gdzie średnia sięgnęła 50 proc. Wypadliśmy jednak lepiej niż Węgrzy (37 proc.). W przypadku uczniów szkół podstawowych wynik w Polsce to ponad 45 proc. I w tym wypadku lepsi są nasi sąsiedzi. Warto jednak zwrócić uwagę na dane w poszczególnych kategoriach testu. Młodzież całkiem dobrze radzi sobie bowiem z internetem, a także – o dziwo – z zadaniami z zakresu cyberbezpieczeństwa. Słabo wypada znajomość cyfrowych narzędzi biurowych. Można sądzić, że praca np. z Excelem to w przyszłości dla obecnych uczniów szkół średnich będzie nie lada wyzwanie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Wymagania firm wobec kandydatów do pracy mocno wzrosły
Rynek pracy
Dane o bezrobociu poważnym problemem rządu przed wyborami w Wielkiej Brytanii
Rynek pracy
Gdzie szukać pracy? Oto sektory, gdzie wakatów jest najwięcej
Rynek pracy
Młodsze zetki rwą się do pracy. Ze studiowaniem jest gorzej
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Rynek pracy
Wyjątkowo rachityczne ożywienie prace sezonowej
Rynek pracy
AI zatrzęsie rynkiem pracy. Kogo pogrąży a kto wypłynie?