Tylko dwóch na stu pracujących Polaków deklaruje w najnowszym badaniu agencji zatrudnienia Randstad, że w ogóle nie zależy im na rozwoju zawodowym. Pozostali chcą się rozwijać- przy czym 57 proc. wskazuje, że zależy im na tym w dużym, albo bardzo dużym stopniu. Ta druga grupa to 17 proc. badanych, przy czym tę średnią podwyższają kobiety (20 proc. deklaruje bardzo duże zaangażowanie w swój rozwój zawodowy).

Nie rozwijam się, więc odchodzę

Co ciekawe, największa grupa, bo prawie połowa ankietowanych pracowników, twierdzi, że chce się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności dla własnej satysfakcji. Liczą się też wymierne korzyści; 44 proc. widzi w swoim rozwoju szansę na wyższe wynagrodzenie u nowego pracodawcy a ponad jedna trzecia chce w ten sposób zapewnić sobie utrzymanie zatrudnienia w dłuższej perspektywie licząc też na łatwiejszą zmianę pracy.

Już teraz dbałość o rozwój zawodowy ma coraz częściej wpływ na decyzje o zmianie pracy. Chociaż wśród 21 proc. badanych, którzy w ostatnich miesiącach zmienili pracodawcę, najczęściej wskazywaną przyczyną tego kroku było wyższe wynagrodzenie w nowej firmie (45 proc.), to niewiele mniejsza grupa, 44 proc. tłumaczyła to chęcią rozwoju zawodowego. (Rok wcześniej takich wskazań było 36 proc.)

Z tymi dwoma powodami jest też związana trzeci co do ważności przyczyna zmiany pracy- niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy (38 proc.) Mateusz Żydek, rzecznik Randstad, wiąże to z widoczną w zeszłym roku na świecie falą tzw. Wielkiej Rezygnacji pracowników w czasie odbicia po pandemii. Znaczna część tych odejść była przejawem frustracji pracowników - rozczarowanych atmosferą w pracy, nadwyrężeniem równowagi między pracą a życiem prywatnym a także brakiem perspektyw rozwoju.

Wprawdzie 95 proc. pracujących Polaków przyznaje w badaniu Randstad, że sami powinni dbać o rozwijanie swoich kompetencji (robi tak 61 proc. ankietowanych), ale aż 60 proc. oczekuje dbałości o rozwój kompetencji od pracodawcy. Jednocześnie tylko co trzeci pracownik (34 proc.) dostrzega taką dbałość w obecnym miejscu pracy. Niewiele większa grupa (44 proc.) uważa, że pracodawca dba o ich ogólny rozwój zawodowy.

Pieniądze to nie wszystko

- Znaczenie czynnika rozwoju będzie jeszcze bardziej rosło w nadchodzących latach - przewiduje Łukasz Komuda, ekspert rynku pracy Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, który tłumaczy pracodawców- większość z nich to małe i średnie firmy, które mają niewielką przestrzeń do awansów i mniejsze środki na szkolenia niż duże firmy.

Mogą jednak poszukać innych sposobów rozwijania pracowników. Tym bardziej, że aż dwa z trzech najważniejsze dla pracowników elementów rozwoju nie wymagają dużych nakładów. Są to zdobywanie nowych kwalifikacji przez nowe zadania i obowiązki oraz zdobywanie uznania i bycie docenionym w pracy. Udział w szkoleniach jest na trzecim miejscu.

Robert Lisicki, dyrektor Departamentu Pracy w Konfederacji Lewiatan radził pracodawcom, by zwrócili uwagę na rozwojowe oczekiwania pracowników, które są często bardzo rozbieżne z tym, co oferują im firmy. Dobrze to widać to w badaniu Randstad; o ile pracownicy oczekują najczęściej, że w ramach rozwoju zawodowego pracodawca zapewni im udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje (38 proc.) a także pomoże zdobywać nowe umiejętności przydzielając nowe obowiązki i zadania (37 proc.), to pracodawcy stawiają głównie na naukę poprzez nowe obowiązki (42 proc.). Szkolenia i kursy wskazał tylko co czwarty. Za to pracodawcy chętnie rozwijają pracowników poprzez coraz bardziej skomplikowane i odpowiedzialne zadania (38 proc.), na co sami zainteresowani mają ochotę znacznie rzadziej (24 proc.), obawiając się być może, że oznacza to pracę po godzinach…

W interesie firm

Pracownikom bardziej zależy z kolei na zdobywaniu zawodowych uprawnień i certyfikatów a także na awansie na wyższe stanowiska (31 proc.), na co z kolei znacznie rzadziej są gotowi pracodawcy. Tylko co dziesiąty myśli o rozwoju ludzi w kontekście ich awansowania a co piąty chce ich wspierać w zdobywaniu certyfikatów.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Pracodawcy nie doceniają też wyrażanej przez 30 proc. pracowników potrzeby zdobycia uznania i docenienia ich pracy. Znaczenie tej potrzeby widać w odpowiedziach pracujących Polaków na pytanie o to, w jaki sposób pracodawca dba o ich rozwój- najczęściej wskazywali, że robi to dając poczucie uznania i doceniając ich pracę (39 proc.). - Jeśli pracodawcy chcą zmniejszyć rotację pracowników, to muszą uwzględnić ich potrzeby dotyczące rozwoju zawodowego- zaznaczał Lisicki dodając, że zaangażowanie w podwyższanie kwalifikacji pracowników będzie też istotne dla konkurencyjności firm.