Zarobki tracą na znaczeniu

Poszukując pracy specjaliści kierują się stylem zarządzania, innowacyjnością i organizacją firmy oraz stabilnością zatrudnienia. Pensja dopiero na piątym miejscu

Publikacja: 27.11.2012 14:00

Zarobki tracą na znaczeniu

Foto: Bloomberg

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Antal International, zajmującej się rekrutacją wysoko wykwalifikowanych pracowników, w rankingu najbardziej pożądanych pracodawców wciąż dominują duże korporacje. Zdaniem ankietowanych to gwarancja wyższych standardów pracy, możliwości rozwoju i pozyskania nowych doświadczeń.

Najlepszym pracodawcą pośród banków, ubezpieczycieli i instytucji finansowych operujących na polskim rynku okazał się bank PKO BP, na który wskazało ponad 12 proc. ankietowanych. Wśród przedsiębiorstw z sektora energetycznego, paliwowego i gazowego zdecydowanym ulubieńcem respondentów był PKN Orlen (25 proc.). Z branży budowlanej najbardziej pożądanym pracodawcą okazała się Skanska. W firmach typu centra usług wspólnych wygrała IKEA, zaś wśród firm IT i telekomunikacyjnych Google.

Szwedzki koncern meblowy jest wymarzonym pracodawcą dla 37,5 proc. specjalistów z branży SSC/BPO. Natomiast w Google chciałby pracować co trzeci ankietowany.

Wśród liderów rankingów Antal International znalazły się jeszcze m.in. takie firmy, jak Kraft Foods, Philips Polska, Novartis Poland, Unilever i KGHM Polska Miedź. – Są to firmy, które, z jednej, strony cieszą się dużą innowacyjnością, co bardzo często ma duże znaczenie dla kandydatów, a z drugiej strony, dbają o pracowników – komentuje wyniki badań Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.

Największe znaczenie ma dla potencjalnych pracowników sposób zarządzania firmą, stabilność zatrudnienia czy możliwość rozwoju, np. dzięki szkoleniom. Na każdy z tych czynników wskazuje ok. 60 proc. specjalistów i menadżerów. – Z roku na rok spada znaczenie wynagrodzenia, które mogłoby się wydawać najważniejszym czynnikiem, decydującym o tym, czy chcemy zmienić pracę czy nie – mówi Skiba.

Równie istotne dla pracowników okazują się być dodatki. Wśród nich najważniejsza jest opieka medyczna, na którą wskazało 43 proc. ankietowanych. Kolejne miejsca zajmują służbowy laptop i telefon (37,4 proc.), karta fitness (35,9 proc.), ubezpieczenie na życie (30,2 proc) i służbowy samochód. (28,5 proc.).

– Ważny jest tzw. employer branding, czyli to, jak firma kojarzy się ewentualnym nowym pracownikom na rynku. To wieloletnie działania, które polegają na uczestnictwie w różnego rodzaju akcjach, wolontariacie, ale również uczestnictwo w różnego rodzaju targach - dodaje Skiba.

Targi pracy jako źródło wiedzy o potencjalnym pracodawcy systematycznie tracą na znaczeniu. Obecnie tylko dla niespełna 2,5 proc. ankietowanych stanowią one okazję do zdobycia cennych informacji. Wzrosła natomiast ranga mediów i internetu (o 35 proc.). Poszukujący pracy bazują również na referencjach, opinii wśród znajomych oraz obecnych i byłych pracowników danej firmy. W ten sposób informacji szuka 35 proc. uczestników badania.

Rynek pracy
Kogo szukają pracodawcy? Rośnie liczba wolnych miejsc pracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rynek pracy
Coraz więcej niepracujących przypada na pracujących. W tych regionach jest najgorzej
Rynek pracy
Coraz więcej pracujących cudzoziemców. Najwięcej jest ich na Mazowszu
Rynek pracy
Listopadowe dane z rynku pracy w USA nieco lepsze od prognoz
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rynek pracy
Czy strategia migracyjna zatrzyma boom w budownictwie