Reklama

Nowe reguły zmienią rynek pracy

Pracownicy i pracodawcy muszą dostosować się do nowych reguł na rynku. Dla obu stron to dodatkowe wymagania.

Aktualizacja: 28.11.2012 03:14 Publikacja: 28.11.2012 03:14

Nowe reguły zmienią rynek pracy

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Coraz częściej będziemy współpracować nie z kolegami z biura, a z ludźmi oddalonymi o tysiące kilometrów. Niektórzy z nich będą pracownikami naszej firmy, ale z innymi spotkamy się akurat przy tym projekcie. Spotkania to trochę za dużo powiedziane, bo często będzie to wirtualny kontakt. W wielu projektach nasz kierownik nie będzie naszym szefem. Czasem w ogóle nie będzie tam szefa...

To tylko część wizji, jaką kreślą szefowie globalnej agencji zatrudnienia ManpowerGroup, która wieści nadejście nowej ery człowieka. Część pracowników już teraz w praktyce poznaje, jak ona działa. Jednak nie wszyscy są świadomi nowych wymagań wobec pracowników i ich szefów. A te są niemałe:

1. Pracownik odpowiedzialny za siebie. – Kończą się czasy, kiedy pracownik czekał na to, że program jego dalszego rozwoju zaproponuje pracodawca – podkreśla Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup w Polsce. To pracownik musi czuć potrzebę rozwoju swych twardych i miękkich kompetencji. Tym bardziej że pracodawcy będą często się zmieniać. To wymaga elastyczności, by umieć dostosować swoje kompetencje do zmieniających się potrzeb i warunków.

34 procent pracodawców na świecie narzeka na problemy z rekrutacją odpowiednich ludzi

2. Pracownik jako menedżer swej marki. Iwona Janas mówi o koniecznej zmianie mentalnej w podejściu do pracodawcy, który staje się naszym klientem. Pracownik powinien zacząć zarządzać sobą tak jak marką na rynku pracy.

Reklama
Reklama

Coraz ważniejsze w tym procesie stają się miękkie kompetencje – w tym postawa kandydata, jego nastawienie. – Jeśli jest zmotywowany, komunikatywny, chętny do pracy i przedsiębiorczy – wygrywa

3. Zmierzch autokratycznych rządów. Nowe reguły na rynku pracy oznaczają również dużą zmianę dla pracodawców. Będą musieli zadbać o rekrutację i zatrzymanie talentów, czyli pracowników o kompetencjach pożądanych przez rynek, którzy znając swoją wartość i planują karierę, dbając o swój rozwój zawodowy i wizerunek. – To świadomi gracze na rynku pracy, którzy wymagają indywidualnego podejścia – podkreśla szefowa ManpowerGroup. Jak dodaje, kończy się era grupowego HR, grupowego podejścia do pracowników i ogólnych programów szkoleniowych według powiedzenia „one size fits all", czyli jeden rozmiar dla wszystkich. Nadchodzi czas zasady „one size fits one", czyli indywidualnego podejścia.

Coraz częściej będziemy współpracować nie z kolegami z biura, a z ludźmi oddalonymi o tysiące kilometrów. Niektórzy z nich będą pracownikami naszej firmy, ale z innymi spotkamy się akurat przy tym projekcie. Spotkania to trochę za dużo powiedziane, bo często będzie to wirtualny kontakt. W wielu projektach nasz kierownik nie będzie naszym szefem. Czasem w ogóle nie będzie tam szefa...

To tylko część wizji, jaką kreślą szefowie globalnej agencji zatrudnienia ManpowerGroup, która wieści nadejście nowej ery człowieka. Część pracowników już teraz w praktyce poznaje, jak ona działa. Jednak nie wszyscy są świadomi nowych wymagań wobec pracowników i ich szefów. A te są niemałe:

Reklama
Rynek pracy
Imigracyjne bariery hamują nowe inwestycje
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Rynek pracy
Zwalniani specjaliści mają sposób na szybki powrót na rynek pracy
Rynek pracy
Rzadziej pracujemy po godzinach, lecz częściej chorujemy przy biurku
Rynek pracy
Walmart rezygnuje z pracowników z wizą H-1B. Co dalej z zagranicznymi talentami?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Rynek pracy
Specjaliści bardziej niż menedżerowie odczuli pogorszenie na rynku pracy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama