Reklama

Centra usług mogą tracić ludzi

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu dynamicznie rośnie i zwiększa zatrudnienie. Może mieć jednak problem z rotacją pracowników.

Publikacja: 19.12.2012 04:02

Centra usług mogą tracić ludzi

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Ponad trzy czwarte specjalistów i menedżerów w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu zamierza w najbliższych miesiącach zmienić pracodawcę – wynika z najnowszych badań firmy rekrutacyjnej Antal International, które od  końca października do początku grudnia objęły 476 osób.

Artur Skiba, szef Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia, podkreślał, że dostęp do doświadczonych specjalistów i menedżerów oraz ich utrzymanie to jedno z największych wyzwań dla polskich  centrów usług dla biznesu, które korzystają ze spowolnienia gospodarczego na świecie. Potwierdzają to zresztą najnowsze dane stowarzyszenia ABSL zrzeszającego większość dużych inwestorów w tym sektorze.Według nich już na początku grudnia zatrudnienie w centrach międzynarodowych firm przekroczyło poziom 100 tys. osób – planowany na koniec 2012 r. W przyszłym roku liczba pracowników ma tam wzrosnąć do 115–120 tysięcy.

Zagranicznych inwestorów i klientów przyciąga do polskich centrów dobra jakość usług połączona z konkurencyjnym kosztem.

Jednak to, co u zagranicznych inwestorów i usługodawców jest atutem, dla pracowników jest minusem – w badaniu Antal International wysokość wynagrodzenia uzyskała prawie najwięcej negatywnych ocen. Tylko co trzeci ankietowany uważa swoje zarobki za satysfakcjonujące. Jeszcze mniej, bo niespełna co czwarty, dobrze ocenia możliwości awansu w obecnej firmie.

75 proc. specjalistów i menedżerów w centrach usług dla biznesu zamierza wkrótce zmienić pracę

Reklama
Reklama

Specjaliści doceniają za to stabilność zatrudnienia i dogodną lokalizację swego miejsca pracy – które prawie dwie trzecie badanych uważa za satysfakcjonujące. Czterech na dziesięciu ceni elastyczne godziny pracy i możliwość szkoleń.

Jak jednak wynika z badania, niezbyt wysokie zarobki i ograniczone możliwości awansu mogą zachęcać skutecznie do zmiany pracy, zwłaszcza w centrach outsourcingu BPO (nastawionych na obsługę zewnętrznych klientów). Tam – jak wynika z danych Antal International – średnie wynagrodzenie wynosi 4,6 tys. zł. Na większe zarobki mogą liczyć pracownicy centrów wiedzy obsługujących zaawansowane procesy (KPO), gdzie średnia płaca przekracza 8 tys. zł,   oraz korporacyjne centra usług wspólnych (SSC) nastawione na wewnętrzne usługi w ramach globalnych firm. Tam średnie zarobki przekraczają 5,1 tys. zł.

Większość z uczestników ankiety twierdzi, że w przyszłości chciałaby pracować właśnie w SSC. Jak ocenia Artur Skiba, nie jest to tylko kwestia wyższych zarobków.

– Liczy się również poczucie pracy dla jednej konkretnej firmy, z którą można się lepiej utożsamiać – wyjaśnia szef Antal International.  Nie bez znaczenia są też  benefity, czyli dodatkowe świadczenia, które w SSC dorównują zwykle atrakcyjnym pakietom w zamożnych korporacjach. Jak wynika z badania, specjaliści  i menedżerowie pracujący w centrach usług najczęściej (64 proc.) mogą liczyć na dodatkową opiekę medyczną. Popularne są też karty fitness, które ma ponad połowa badanych. Trzech na dziesięciu może liczyć na karty podarunkowe i ubezpieczenia na życie, ale wśród benefitów zdarzają się też opcje na akcje i opieka prawna.

Ponad trzy czwarte specjalistów i menedżerów w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu zamierza w najbliższych miesiącach zmienić pracodawcę – wynika z najnowszych badań firmy rekrutacyjnej Antal International, które od  końca października do początku grudnia objęły 476 osób.

Artur Skiba, szef Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia, podkreślał, że dostęp do doświadczonych specjalistów i menedżerów oraz ich utrzymanie to jedno z największych wyzwań dla polskich  centrów usług dla biznesu, które korzystają ze spowolnienia gospodarczego na świecie. Potwierdzają to zresztą najnowsze dane stowarzyszenia ABSL zrzeszającego większość dużych inwestorów w tym sektorze.Według nich już na początku grudnia zatrudnienie w centrach międzynarodowych firm przekroczyło poziom 100 tys. osób – planowany na koniec 2012 r. W przyszłym roku liczba pracowników ma tam wzrosnąć do 115–120 tysięcy.

Reklama
Rynek pracy
Wahadło na rynku pracy mocniej wychyla się w kierunku pracodawców
Rynek pracy
Kobiety w finansach. Szklany sufit pęka powoli
Rynek pracy
Imigracyjne bariery hamują nowe inwestycje
Rynek pracy
Zwalniani specjaliści mają sposób na szybki powrót na rynek pracy
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Rynek pracy
Rzadziej pracujemy po godzinach, lecz częściej chorujemy przy biurku
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama