Polacy oszaleli na punkcie ekojedzenia

Żywność ekologiczna to już rynek warty ok 1,4 mld zł i wciąż w szybkim tempie rośnie. Przybywa także takich gospodarstw rolnych.

Aktualizacja: 07.07.2021 16:04 Publikacja: 07.07.2021 15:22

Polacy oszaleli na punkcie ekojedzenia

Foto: Adobe Stock

Z raportu Koalicji na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ wynika, że choć wydatki na takie produkty wynoszą już 1,36 mld zł w cenach detalicznych to stanowią tylko 0,5 proc. całego rynku spożywczego. Z końcem 2019 r. w Polsce działało 18,6 tys. gospodarstw legitymujących się certyfikatem zielonego listka UE.

Z raportu wynika, że w czasie pandemii sprzedaż rosła zarówno w sieciach handlowych jak i segmencie specjalistycznym, liczącym ok. 850 sklepów. Problemy dotknęły natomiast punkty działające na terenie galerii handlowych.

- Cały czas zauważamy istotne zwiększenia udziału procentowego produktów świeżych w zaopatrzeniu specjalistycznych sklepów z żywnością ekologiczną – widać wyraźnie, że sklepy chcą odróżnić się od supermarketów i dyskontów posiadaniem właśnie tej kategorii produktowej w znacznie szerszym wyborze – mówi Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, jest optymistą, jeżeli chodzi o dalszy rozwój rynku. - Znacznie wyższa świadomość na temat żywności ekologicznej zostanie. Tak samo jak częstsze jej nabywanie i spożywanie. Pandemia zwiększyła pobyt na produkty Bio, przyspieszyła rozwój tego rynku, co napawa nas optymizmem. Dynamicznie rozwija się sprzedaż żywności ekologicznej przez Internet - mówi.

Według szacunków, w ciągu ostatnich dwóch lat liczba sklepów internetowych specjalizujących się w sprzedaży żywności ekologicznej co najmniej podwoiła się. Można podzielić na dwie grupy: oferujące jedynie produkty suche, które są w zdecydowanej większości oraz te oferujące także produkty świeże. - Obecnie w sieci, dynamicznie rośnie sprzedaż produktów świeżych (warzywa i owoce, nabiał, mięso, drób, wędliny), choć nadal stanowi ona niedużą część rynku – mówi Michał Kapica, prezes Smak Natury i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. Obecnie na rynku działa ok 60 sklepów specjalizujących się tylko i wyłącznie w sprzedaży ekożywności przez internet. Około 90 łączy taką sprzedaż z działaniami stacjonarnymi.

Raport podaje, iż wśród kategorii spożywczych generujących największą wartość produktów BIO znajdziemy produkty do żywienia małych dzieci, jogurty i napoje roślinne, a także produkty z kategorii soki, nektary, napoje.

Z kolei pod względem powierzchni upraw ekologicznych (507,6 tys. ha) Polska zajmuje 19. miejsce na świecie. Wydatki przeciętnego Polaka na żywność eko to 7 euro w skali roku przy średniej unijnej 76 euro. 16 krajów ma 10 proc. lub większy udział obszarów uprawianych ekologicznie w całkowitej powierzchni rolnej. 15 krajów ma między 5 a 10 proc. W Polsce jest to 3,5 proc.

- Nasz kraj ma bardzo dużo do nadrobienia, jeśli chcielibyśmy chociaż osiągnąć dane średnie dla UE, nie wspominając nawet o unijnym celu 25 proc. Najbliższe lata przyniosą duże zmiany w rolnictwie ekologicznym w Unii Europejskiej: wzrośnie jego znaczenie w nowej Wspólnej Polityce Rolnej i zmieni się prawo, które go reguluje. Polscy rolnicy ekologiczni oczekują, że w ślad za tym będzie im łatwiej na rynku, ale potrzebne jest wsparcie organizacyjne i finansowe ze strony naszego państwa, a przede wszystkim usuwanie barier dla rolników ekologicznych - mówi Dorota Metera, prezes jednostki certyfikującej Bioekspert.

Z raportu Koalicji na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ wynika, że choć wydatki na takie produkty wynoszą już 1,36 mld zł w cenach detalicznych to stanowią tylko 0,5 proc. całego rynku spożywczego. Z końcem 2019 r. w Polsce działało 18,6 tys. gospodarstw legitymujących się certyfikatem zielonego listka UE.

Z raportu wynika, że w czasie pandemii sprzedaż rosła zarówno w sieciach handlowych jak i segmencie specjalistycznym, liczącym ok. 850 sklepów. Problemy dotknęły natomiast punkty działające na terenie galerii handlowych.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
2 mln butelek wody Perrier zniszczone. Wstydliwy problem Nestlé
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił