McDonald’s walczy ze światowym bojkotem. Wykupi wszystkie franczyzy w Izraelu

McDonald’s coraz silniej odczuwa w swoich wynikach finansowych bojkot konsumentów, którzy zarzucają sieci wspieranie Izraela w wojnie z Hamasem. Gigant fast-foodów ma pomysł, jak rozwiązać ten problem.

Publikacja: 04.04.2024 19:24

Propalestyńscy aktywiści protestują przed restauracją McDonald's w Londynie

Propalestyńscy aktywiści protestują przed restauracją McDonald's w Londynie

Foto: AFP

Amerykańska sieć fast-foodów ogłosiła w czwartek, 4 kwietnia, że wykupi wszystkie swoje franczyzowe restauracje w Izraelu. To łącznie 225 lokali w całym kraju, które dotychczas prowadziła lokalna firma Alonyal. McDonald’s liczy na to, że poprawi w ten sposób swój wizerunek w oczach konsumentów, którzy oskarżają go o wspieranie działań izraelskiego wojska.

Czytaj więcej

Michał Płociński: Ambasador Izraela w Kanale Zero przebił nawet Grzegorza Brauna z gaśnicą

Bojkot McDonald’s. Sieć traci na konflikcie Izraela z Hamasem

W lutym McDonald’s przyznał, że wojna izraelsko-palestyńska negatywnie wpływa na jego wyniki finansowe. Sieć nie osiągnęła swojego celu sprzedażowego i zanotowała pierwszy kwartalny spadek sprzedaży od czterech lat. Jednym z powodów słabych wyników giganta jest bojkot konsumentów, wywołany decyzjami izraelskiego franczyzobiorcy lokali McDonald’s.

Zdecydowana większość restauracji giganta fast-foodów na całym świecie jest prowadzona przez lokalnych operatorów franczyzowych, którzy mogą samodzielnie ustalać wynagrodzenia i ceny, przekazywać darowizny czy podejmować decyzje w sytuacjach kryzysowych.

Po ataku bojowników Hamasu na Izrael 7 października 2023 r., firma Alonyal zaoferowała zniżki na produkty McDonald’s izraelskim żołnierzom i służbom bezpieczeństwa. Natychmiast wielu operatorów lokali McDonald’s funkcjonujących w innych krajach Bliskiego Wschodu zaczęło odcinać się od działań izraelskiej franczyzy. Grupy franczyzowe w Kuwejcie i Pakistanie wydały oświadczenie, w którym zaznaczyły, że nie mają wspólnej własności z franczyzą izraelską.

Czytaj więcej

Twórca World Central Kitchen: Izrael brał na cel wolontariuszy samochód po samochodzie

Mimo to na amerykańską sieć fast-foodów wylała się fala krytyki konsumentów z całego świata, którzy oskarżają McDonald’s o wspieranie wojsk Izraela, odpowiedzialnych za zbrodnie wojenne i ludobójstwo w Strefie Gazy. Na nic się zdały zapewnienia dyrektora generalnego Chrisa Kempczinskiego o neutralności firmy. Bojkot mocno uderzył w sprzedaż sieci, nie tylko na muzułmańskich rynkach.

McDonald’s kupuje wszystkie franczyzowe restauracje w Izraelu

Gigant postanowił ostatecznie odciąć się od działań izraelskiego franczyzobiorcy. Jak poinformował, podpisał umowę z firmą Alonyal na zakup wszystkich 225 restauracji w Izraelu sygnowanych jego marką. Alonyal zatrudnia ponad 5 tys. osób w lokalach McDonald's w całym kraju.

McDonald’s dodał w oświadczeniu, że „pozostaje zaangażowany w rynek izraelski i będzie zapewniać pozytywne doświadczenia pracownikom i klientom na tym rynku w przyszłości”.

Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
Ukraińska firma przejmuje polskiego producenta lodów i mrożonek