Rosyjska tequila tylko do koktaili? „Nie wystarczy postawić produkt na półce”

W ślad za whisky, ginem i rumem rosyjskie koncerny alkoholowe rozpoczęły produkcję tequili. Jednak Rosjanie nie chcą podróbek. Uważają, że są dobre tylko do przygotowania drinków w barach i restauracjach.

Publikacja: 16.01.2024 13:14

Rosyjska tequila tylko do koktaili? „Nie wystarczy postawić produkt na półce”

Foto: Adobe Stock

W styczniu dwie marki tequilli zostaną wprowadzone przez dystrybutora Luding Group, który uzyskał zgodę władz Meksyku. Popyt na wódkę z kaktusa jest w Rosji ograniczony, a lokalnie butelkowane napoje nie będą w stanie konkurować ze znanymi importowanymi markami – twierdzą rosyjscy eksperci, w wypowiedzi dla gazety Kommersant.

Gin made in Russia

Po rosyjskiej agresji na Ukrainę wiele zagranicznych marek alkoholi opuściło Rosję. Brytyjskie Diageo (marki Johnnie Walker, Captain Morgan), francuskie Pernod Ricard (Chivas Regal, Jameson, Ballantine's), amerykańskie Brown-Forman (Jack Daniel's) i Maxxium Russia (spółka joint venture pomiędzy Beam Suntory i Edrington, która wyprodukowała Jima Beam bourbon, whisky Macallan i The Famous Grouse).

Czytaj więcej

Rosyjski airbus zostanie na polu pszenicy do wiosny. A potem pójdzie na części

Jednym z pierwszych rosyjskich substytutów importowanego alkoholu był gin. Trunek ten zaczęły produkować Ładoga, Luding Group, Siberian Alcohol Group i Rust Group of Companies. Eksperci zauważają, że produkcja ginu nie wymaga skomplikowanej technologii, a surowce są niedrogie. Według wyników pierwszych trzech kwartałów 2022 roku, gin stał się najszybciej rosnącą kategorią wśród nowych wyrobów alkoholowych, odnotowaną w NielsenIQ.

Następnie przyszła kolej na trudniejszy zagraniczny alkohol - rum. Destylarnia Tula uruchomiła rozlewnię rumu z destylatów dominikańskich, Ładoga rozpoczęła rozlewnię rumu w zakładzie w Petersburgu. Kolejnym przedmiotem substytucji importu okazały się likiery. Zakład w Kałudze „Crystal” wyprodukował likiery ziołowe, które miały zastąpić Jagermeistera.

Rosyjska whisky nie dla smakoszy

Lokalne przedsiębiorstwa starają się oferować Rosjanom także „własną whisky”, która zastąpi popularne światowe marki. Według szacunków Wine Retail import tego napoju w butelkach spadł w 2022 r o połowę, a whisky nazywana jest kategorią najbardziej dotkniętą sankcjami na rosyjskim rynku alkoholi. Rosyjska Luding Group rozpoczęła produkcję whisky na bazie szkockich destylatów.

Jesienią 2023 r. okazało się, że Rosja wyprodukuje kolejny nietypowy dla rosyjskiego przemysłu alkoholowego napój – tequilę. Destylarnia Kaługa „Crystal” jako pierwsza w Rosji otrzymała pozwolenie rządu Meksyku na produkcję tequili. Pierwsze butelki zjadą z taśmy teraz — w styczniu 2024 r.

Według danych oficjalnych produkcja napojów alkoholowych w Rosji w 2022 roku wzrosła o 2,2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Rosyjska produkcja whisky, rumu, brandy i ginu wzrosła łącznie o 22 proc. W 2023 r rynek powrócił do poziomów z 2021 r. Za pierwsze 10 miesięcy 2023 r. produkcja alkoholu w Rosji spadła o 4,3 proc. w ujęciu rocznym.

Liczy się marka

Jedną z głównych barier dla rosyjskich producentów alkoholu jest uzależnienie od marki. Faktem jest, że w segmencie alkoholi mocnych uzależnienie od znanych marek jest duże, a rosyjscy kupujący przyzwyczajeni są do wybierania marek, które znają. Detaliści odnotowali nawet spadek sprzedaży whisky po opuszczeniu rynku przez znane marki.

- Rosyjskim producentom brakuje uznania i marketingu. Nie wystarczy po prostu postawić produkt na półkę, trzeba promować marki, także w różnych kanałach sprzedaży. Wiele marek, które znikły z Rosji, buduje swój wizerunek od kilkudziesięciu lat, a nasz rynek jest dopiero na początku tej drogi – mówią eksperci sieci sklepów METRO.

Sami gracze rynkowi mówią o wielkim sceptycyzmie Rosjan wobec wszystkiego, co rosyjskie - kupujący zbliżając się do półki, patrzą przede wszystkim na zagraniczne nazwy.

Wśród przewag konkurencyjnych rosyjskich producentów jest niższa cena. Alkohole rosyjskie są mniej zależne od różnic kursowych, ale nadal odczuwają ich wpływ, ponieważ sprzęt używany do produkcji, a także niektóre składniki, są nadal importowane.

Gracze rynkowi uważają, że rosyjscy producenci mogą zająć niszę produktu masowego, pozostawiając linie premium producentom zagranicznym. A także zdobyć miejsce na półkach barów. Eksperci uważają, że rosyjska tequila, a także rosyjski gin i whisky będą wykorzystywane w klubach i pubach do przygotowywania koktajli.

W styczniu dwie marki tequilli zostaną wprowadzone przez dystrybutora Luding Group, który uzyskał zgodę władz Meksyku. Popyt na wódkę z kaktusa jest w Rosji ograniczony, a lokalnie butelkowane napoje nie będą w stanie konkurować ze znanymi importowanymi markami – twierdzą rosyjscy eksperci, w wypowiedzi dla gazety Kommersant.

Gin made in Russia

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”