Polacy po pandemii zaczęli częściej bywać w sklepach spożywczych – choć średnio było to prawie 327 wizyt w 2022 r. wobec 323 rok wcześniej, to w przypadku mięsa częstotliwość zakupów spadła – podaje GfK Polonia. Rynek kurczy się ilościowo, bo wartościowo rośnie dzięki wzrostowi cen.
W przypadku mięsa świeżego spadek wyniósł ilościowo 5 proc., choć wartościowo sprzedaż poszła w górę o 16 proc. W tym czasie średnio ceny poszły w górę o ponad 23 proc. Wartość sprzedaży wędlin w rok urosła o 11 proc., ale ilościowo skurczyła się o 2 proc.
Sklepy walczą na ceny
– Gospodarstwa domowe na zakup wędlin wydały w roku 2022 ponad 16,7 mld zł i kupiły prawie 690 tys. ton – mówi Grzegorz Mech, menedżer GfK Polonia. – Średnia cena w tej kategorii wzrosła o prawie 13 proc. w porównaniu z rokiem 2021 – dodaje.
GfK podaje, że ilościowo zakupy marek własnych spadły mocniej niż w przypadku produktów markowych. – Równocześnie średnia cena, a co za tym idzie wartość zakupów, wzrosła dynamiczniej dla segmentu produktów markowych. To o tyle zaskakujące, że pomimo większego wzrostu średniej ceny produkty markowe straciły mniej w wolumenie zakupów niż wolniej drożejące marki własne – dodaje.