Mięso ofiarą trudności gospodarki

To kolejna wielka kategoria produktów, których zakupy konsumenci zaczęli ograniczać z powodu szybko rosnących cen.

Publikacja: 13.02.2023 03:00

Mięso ofiarą trudności gospodarki

Foto: Adobe Stock

Polacy po pandemii zaczęli częściej bywać w sklepach spożywczych – choć średnio było to prawie 327 wizyt w 2022 r. wobec 323 rok wcześniej, to w przypadku mięsa częstotliwość zakupów spadła – podaje GfK Polonia. Rynek kurczy się ilościowo, bo wartościowo rośnie dzięki wzrostowi cen.

W przypadku mięsa świeżego spadek wyniósł ilościowo 5 proc., choć wartościowo sprzedaż poszła w górę o 16 proc. W tym czasie średnio ceny poszły w górę o ponad 23 proc. Wartość sprzedaży wędlin w rok urosła o 11 proc., ale ilościowo skurczyła się o 2 proc.

Sklepy walczą na ceny

– Gospodarstwa domowe na zakup wędlin wydały w roku 2022 ponad 16,7 mld zł i kupiły prawie 690 tys. ton – mówi Grzegorz Mech, menedżer GfK Polonia. – Średnia cena w tej kategorii wzrosła o prawie 13 proc. w porównaniu z rokiem 2021 – dodaje.

GfK podaje, że ilościowo zakupy marek własnych spadły mocniej niż w przypadku produktów markowych. – Równocześnie średnia cena, a co za tym idzie wartość zakupów, wzrosła dynamiczniej dla segmentu produktów markowych. To o tyle zaskakujące, że pomimo większego wzrostu średniej ceny produkty markowe straciły mniej w wolumenie zakupów niż wolniej drożejące marki własne – dodaje.

Czytaj więcej

Żywność podrożeje mniej. Powiew optymizmu ze światowych rynków

Duże sieci i tak zwracają się w kierunku marek własnych, więc uderza to w producentów. – Pracujemy nad nowymi produktami marki własnej oraz marek dostępnych w Carrefour na wyłączność, jak np. Polska Gościna, która jest linią tradycyjnych produktów – mówi Marzena Łagodowska, menedżer grupy kategorii produktowych – Produkty Świeże Carrefour Polska. – Utrzymujemy stabilną sprzedaż w tym asortymencie – dodaje.

Producenci podkreślają, że przy zmianie zachowań w kierunku oszczędzania dodatkowo uderzają ich gigantyczne wzrosty kosztów energii, zatrudnienia, logistyki, surowców, a to ma swoje odzwierciedlenie w ostatecznej cenie produktu i jego gramaturze. – Mamy ogólnoświatowy kryzys gospodarczy, Polacy są bardzo przedsiębiorczym narodem, potrafimy sobie radzić, jednak nie jesteśmy odporni na wahania rynku i również je odczuwamy. Od tego, na ile będziemy w swoich działaniach elastyczni i zapobiegawczy, zależy, w jakim kierunku pójdzie nasza branża – mówi Anna Olewnik-Mikołajewska, prezes Grupy Olewnik.

Czytaj więcej

Zamienniki mięsa podbijają rynek, ale inflacja może zmienić reguły gry

Nadal trudna sytuacja

– Z uwagi na inflację konsumenci zwracają większą uwagę na finanse, dokonując przemyślanych i oszczędnych wyborów w trakcie zakupów. W ich koszykach zakupowych znacznie częściej znajdują się produkty pochodzące z ofert promocyjnych, nawet jeśli oznacza to konieczność odwiedzenia większej liczby sklepów – mówi Łukasz Dominiak, rzecznik Animex Foods. – Zauważalny jest wzrost zainteresowania markami własnymi, kojarzonymi jako bardziej ekonomiczne. Polacy lepiej planują zakupy, aby nie dopuszczać do marnowania żywności – dodaje, podkreślając, że grupa w tych realiach widzi wzrost zainteresowania swoimi markami Krakus, Berlinki i Morliny w ramach promocji. Na te zdecydowanie stawiają teraz sieci handlowe.

– Sytuacja na rynku mięsa jest wymagająca, niemniej zwiększamy corocznie sprzedaż wolumenową w tej kategorii. Ponad 90 proc. produktów mięsnych w naszej sieci to marki własne optymalnie odpowiadające na potrzeby klientów w zakresie wysokiej jakości oraz atrakcyjnej ceny – mówi Mateusz Mierzwa, kupiec odpowiedzialny m.in. za ofertę mięsa w sieci Biedronka.

Czytaj więcej

Blisko co drugi Polak próbował przestać jeść mięso

Sytuacja się nie poprawia. Auchan zauważa, że ostatnie dwa tygodnie to kolejne podwyżki cen surowca, na giełdzie są najwyższe w ostatnich dziesięciu latach. – Obserwujemy duże zmiany w produktach, które wybierają klienci. Dominują kategorie mięs mielonych i mięs wolno gotowanych z uwagi na oszczędność cenową, kosztów energii i skrócenia czasu przygotowania produktów – wyjaśnia firma.

Zmiany na rynku będą postępować. – Mamy rozdrobniony przemysł mięsny i mocno skoncentrowany handel. Pozycja handlu jest więc silniejsza, co ułatwia wdrażanie i rozwój oferty marek własnych sieci – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk Banku Pekao.

Czytaj więcej

Wyścig po sztuczne mięso przyspiesza. Niebawem na sklepowych półkach?

– Od połowy roku ceny detaliczne żywności w Polsce rosły szybciej niż wynagrodzenia. W przypadku mięsa dynamika wzrostu cen wyprzedzała wynagrodzenia już od drugiego kwartału. Te różnice były szczególnie widoczne pod koniec roku. To zachęcało do ograniczenia rosnących wydatków – dodaje. Mięso to ważna część koszyka zakupowego, z ok. 25-proc. udziałem w średnich wydatkach na żywność.

współp. Aleksandra Ptak-Iglewska

Polacy po pandemii zaczęli częściej bywać w sklepach spożywczych – choć średnio było to prawie 327 wizyt w 2022 r. wobec 323 rok wcześniej, to w przypadku mięsa częstotliwość zakupów spadła – podaje GfK Polonia. Rynek kurczy się ilościowo, bo wartościowo rośnie dzięki wzrostowi cen.

W przypadku mięsa świeżego spadek wyniósł ilościowo 5 proc., choć wartościowo sprzedaż poszła w górę o 16 proc. W tym czasie średnio ceny poszły w górę o ponad 23 proc. Wartość sprzedaży wędlin w rok urosła o 11 proc., ale ilościowo skurczyła się o 2 proc.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Reakcja Kraft Alkohole na artykuł „Rz” o nowym inwestorze Palikota: Jesteśmy wehikułem inwestycyjnym
Przemysł spożywczy
Kolejne wybiegi Palikota? Ma „nowego” inwestora
Przemysł spożywczy
Skuteczna „koniakowa dyplomacja” Francji
Przemysł spożywczy
Wydarzenie na rynku alkoholi: włoski bitter przejmuje koniak
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Przemysł spożywczy
Milka i Oreo znikają ze sklepowych półek. „Niedopuszczalne podwyżki cen”