USA: Definicja zdrowej żywności wraca na ziemię

Amerykanie postanowili w końcu odejść od absurdalnych kryteriów określania, co jest zdrowe. Zgodnie z obecnymi normami nie można tak nazwać orzechów, awokado, oliwek czy nawet wody, ale za zdrowe uznano mocno słodzone płatki śniadaniowe czy jogurty.

Publikacja: 30.09.2022 17:27

USA: Definicja zdrowej żywności wraca na ziemię

Foto: Adobe Stock

Po latach apelów producentów żywności, jak i dietetyków czy specjalistów od żywienia, amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zaproponowała długo oczekiwaną zmianę definicji terminu „zdrowy” na opakowaniach żywności.

Zgodnie z obecnymi kryteriami, ustanowionymi w 1994 r., FDA pozwala producentom żywności oznaczać swoje produkty jako „zdrowe” w oparciu o maksymalne i minimalne wartości określonych składników odżywczych. Oznacza to, że „zdrowa” żywność ma niższy poziom tłuszczów, cholesterolu i sodu, a także musi dostarczać co najmniej 10 procent dziennej wartości jednego lub więcej z następujących składników odżywczych: witamina A, witamina C, wapń , żelazo, białko i błonnik.

Zgodnie z tą zasadą żywność z dużą ilością dodanych cukrów – jak niskotłuszczowe jogurty lub słodkie płatki śniadaniowe przeznaczone dla dzieci – kwalifikują się do oznaczenia „zdrowa”, ponieważ spełniają inne wymagania. To samo dotyczy niektórych wątpliwych pod względem odżywczym rodzajów białego pieczywa. Jednak produkty pełnowartościowe, takie jak awokado lub łosoś, nie kwalifikują się ze względu na wysoką zawartość tłuszczu, co jest sprzeczne z obecną wiedzą. Co więcej, nawet zwykła woda lub gazowana nie mogą być oznaczone jako „zdrowe”, ponieważ nie spełniają kryteriów dostarczania określonych składników.

Czytaj więcej

McDonald’s zarabia na nostalgii, Happy Meal dla dorosłych

Absurdalność tej definicji pojawiła się na pierwszych stronach gazet w 2015 r., kiedy FDA wysłało list ostrzegawczy do producenta batonów Kind, mówiąc, że nie może używać terminu „zdrowy” na swoich produktach na bazie orzechów, ponieważ mają zbyt dużo tłuszczów nasyconych. Same orzechy i nasiona generalnie nie kwalifikują się do oznaczenia „zdrowe” zgodnie z obecnymi przepisami. Firma odwołała się i w 2016 roku FDA zmieniła kurs, mówiąc, że planuje zaktualizować definicję – co zajęło kilka lat.

Zgodnie z proponowaną nową zasadą żywność może być oznaczona jako zdrowa, jeśli zawierać będzie np. owoce, warzywa, nabiał itp. w ilościach zalecanych w wytycznych żywieniowych. Musi też przestrzegać określonych limitów dla niektórych składników odżywczych, takich jak tłuszcze nasycone, sód i dodane cukry.

Progi dla limitów składników odżywczych będą się różnić w zależności od rodzaju żywności, czyli produkt na bazie oliwy z oliwek ma wyższy limit tłuszczów nasyconych. Podobnie z limitami cukru, inaczej traktowane są te naturalne niż dodawane sztucznie.

FDA podała również przykład płatków zbożowych, które spełniałyby nową „zdrową” definicję: „musiałyby zawierać ¾ uncji pełnych ziaren i zawierać nie więcej niż 1 gram tłuszczów nasyconych, 230 miligramów sodu i 2,5 grama dodanego cukru."

FDA ma nadzieję, że zmiana pomoże konsumentom wybierać lepszą żywność w sklepie spożywczym i zachęci producentów żywności do dostosowania swoich produktów do nowej definicji. Oznacza to jednak rewolucję dla wielu producentów, którzy będą musieli usunąć słowo zdrowy z opakowań.

Po latach apelów producentów żywności, jak i dietetyków czy specjalistów od żywienia, amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zaproponowała długo oczekiwaną zmianę definicji terminu „zdrowy” na opakowaniach żywności.

Zgodnie z obecnymi kryteriami, ustanowionymi w 1994 r., FDA pozwala producentom żywności oznaczać swoje produkty jako „zdrowe” w oparciu o maksymalne i minimalne wartości określonych składników odżywczych. Oznacza to, że „zdrowa” żywność ma niższy poziom tłuszczów, cholesterolu i sodu, a także musi dostarczać co najmniej 10 procent dziennej wartości jednego lub więcej z następujących składników odżywczych: witamina A, witamina C, wapń , żelazo, białko i błonnik.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”