Reklama

Rosjanie wybierają meliny, spada sprzedaż legalnej wódki

Rosja to kraj, w którym od dziesięcioleci funkcjonują dwa równoległe rynki wódki: legalny i nielegalny. Ten drugi - wspierany przez mafie z Kaukazu i skorumpowanych urzędników - ma coraz więcej klientów. Podczas kiedy spada sprzedaż wódki z akcyzą, nielegalny alkohol zajmuje ponad 35 proc. rosyjskiego rynku.

Publikacja: 08.09.2021 13:10

Rosjanie wybierają meliny, spada sprzedaż legalnej wódki

Foto: Adobe Stock

W Rosji spada nie tylko sprzedaż wódki, ale i produkcja. W pierwszym półroczu 2021 r. zmniejszyła się o 2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r. - do 335 mln litrów. W ubiegłym roku dynamika również była ujemna - informuje w raporcie jeden z największych rosyjskich producentów wódek, Grupa Bieługa, która produkuje nie tylko wódkę, ale także whisky i inne napoje alkoholowe. Jest też największym importerem alkoholu na rynek rosyjski, dodaje gazeta RBK.

Według Narodowej Agencji Ratingowej na spadek popytu wpłynęły decyzje Kremla: jedna z najwyższych na świecie stawek akcyzy, ograniczenia w handlu i reklamie. W tym roku ceny wódki wciąż rosną wolniej niż innych alkoholi, ale akcyza na nią jest indeksowana corocznie o 4 proc., minimalna cena zakupu alkoholu etylowego z surowców spożywczych wzrosła o 16 proc. Podatek akcyzowy pochłania ponad jedną trzecią ceny wódki, a jego podwyżka spowoduje wzrost średnich cen wódki o około 1,5 proc. rocznie w perspektywie średnioterminowej.

- Konsumpcję wódki w Rosji należy oceniać nie w kategoriach „więcej lub mniej piją”, ale mniej piją legalnej wódki – przekonuje Igor Kosarew, prezes Związku Producentów Alkoholi. Według niego około 35 proc. mocnego alkoholu, który dziś piją Rosjanie, jest produkowane nielegalnie – zwraca uwagę Kosarew, cytowany przez gazetę RBK.

Minimalna cena detaliczna wódki w Rosji to dziś 243 ruble, czyli 12,64 zł za 0,5 litra, z czego około 113 rubli to akcyza i kolejne 40 rubli - VAT.

- Wraz ze wzrostem ceny legalnej wódki spada jej konsumpcja, a popyt przesuwa się w stronę nielegalnych produktów, które nie są obciążone podatkami - wyjaśnia Kosarew.

Reklama
Reklama

Alkohol bez akcyzy powstaje przede wszystkim w najuboższych republikach kaukaskich, gdzie pracują przy produkcji muzułmanie. Całość kontrolują kaukaskie mafie z pomocą skorumpowanych urzędników zamykających oczy na nielegalne gorzelnie.

Do tego dochody trudności w uzyskaniu koncesji na sprzedaż alkoholu. Według Związku Producentów Alkoholu w Rosji na 160 tysięcy miast i miasteczek, ponad 70 tysięcy nie ma na swoim terytorium sklepu z koncesją na alkohol. Ich mieszkańcy piją więc wódkę z melin lub samogon.

Biorąc pod uwagę stabilność spożycia wódki per capita dorosłej populacji oraz strukturę demograficzną, w 2021 r. sprzedaż detaliczna wódki może spaść do 732 mln litrów, a do 2024 r. - do 720 mln litrów.

W tej sytuacji spadek popytu krajowego stymuluje producentów do rozwoju eksportu. W 2020 roku Rosja była trzecim co do wielkości eksporterem wódki na świecie po Szwecji i Francji. Udział Rosji w światowym eksporcie wódki wyniósł 8,4 proc. kwotowo, natomiast Szwecji - 22,4 proc., a Francji - 17,8 proc.

Największym amatorem rosyjskiej wódki w 2020 roku była Wielka Brytania, gdzie poszło 22 proc. rosyjskich mocnych alkoholi. Ten kraj, a także Niemcy, Kazachstan, Armenia i Ukraina odpowiadały za 60 proc. całego eksportu.

W pierwszej połowie 2021 r. eksport rosyjskiej wódki utrzymywał się wartościowo na poziomie minionego roku. Na koniec 2021 r. eksport może wzrosnąć o 10-15 proc. w porównaniu do 2020 r. i przekroczyć 160 mln dolarów, szacuje analityk Ałła Jurowa.

Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Przemysł spożywczy
Sieć Domino’s Pizza ma kłopoty. Kolejny brytyjski szef odchodzi, sprzedaż spada
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama