Reklama
Rozwiń
Reklama

Rosjanie wybierają meliny, spada sprzedaż legalnej wódki

Rosja to kraj, w którym od dziesięcioleci funkcjonują dwa równoległe rynki wódki: legalny i nielegalny. Ten drugi - wspierany przez mafie z Kaukazu i skorumpowanych urzędników - ma coraz więcej klientów. Podczas kiedy spada sprzedaż wódki z akcyzą, nielegalny alkohol zajmuje ponad 35 proc. rosyjskiego rynku.

Publikacja: 08.09.2021 13:10

Rosjanie wybierają meliny, spada sprzedaż legalnej wódki

Foto: Adobe Stock

W Rosji spada nie tylko sprzedaż wódki, ale i produkcja. W pierwszym półroczu 2021 r. zmniejszyła się o 2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r. - do 335 mln litrów. W ubiegłym roku dynamika również była ujemna - informuje w raporcie jeden z największych rosyjskich producentów wódek, Grupa Bieługa, która produkuje nie tylko wódkę, ale także whisky i inne napoje alkoholowe. Jest też największym importerem alkoholu na rynek rosyjski, dodaje gazeta RBK.

Według Narodowej Agencji Ratingowej na spadek popytu wpłynęły decyzje Kremla: jedna z najwyższych na świecie stawek akcyzy, ograniczenia w handlu i reklamie. W tym roku ceny wódki wciąż rosną wolniej niż innych alkoholi, ale akcyza na nią jest indeksowana corocznie o 4 proc., minimalna cena zakupu alkoholu etylowego z surowców spożywczych wzrosła o 16 proc. Podatek akcyzowy pochłania ponad jedną trzecią ceny wódki, a jego podwyżka spowoduje wzrost średnich cen wódki o około 1,5 proc. rocznie w perspektywie średnioterminowej.

- Konsumpcję wódki w Rosji należy oceniać nie w kategoriach „więcej lub mniej piją”, ale mniej piją legalnej wódki – przekonuje Igor Kosarew, prezes Związku Producentów Alkoholi. Według niego około 35 proc. mocnego alkoholu, który dziś piją Rosjanie, jest produkowane nielegalnie – zwraca uwagę Kosarew, cytowany przez gazetę RBK.

Minimalna cena detaliczna wódki w Rosji to dziś 243 ruble, czyli 12,64 zł za 0,5 litra, z czego około 113 rubli to akcyza i kolejne 40 rubli - VAT.

- Wraz ze wzrostem ceny legalnej wódki spada jej konsumpcja, a popyt przesuwa się w stronę nielegalnych produktów, które nie są obciążone podatkami - wyjaśnia Kosarew.

Reklama
Reklama

Alkohol bez akcyzy powstaje przede wszystkim w najuboższych republikach kaukaskich, gdzie pracują przy produkcji muzułmanie. Całość kontrolują kaukaskie mafie z pomocą skorumpowanych urzędników zamykających oczy na nielegalne gorzelnie.

Do tego dochody trudności w uzyskaniu koncesji na sprzedaż alkoholu. Według Związku Producentów Alkoholu w Rosji na 160 tysięcy miast i miasteczek, ponad 70 tysięcy nie ma na swoim terytorium sklepu z koncesją na alkohol. Ich mieszkańcy piją więc wódkę z melin lub samogon.

Biorąc pod uwagę stabilność spożycia wódki per capita dorosłej populacji oraz strukturę demograficzną, w 2021 r. sprzedaż detaliczna wódki może spaść do 732 mln litrów, a do 2024 r. - do 720 mln litrów.

W tej sytuacji spadek popytu krajowego stymuluje producentów do rozwoju eksportu. W 2020 roku Rosja była trzecim co do wielkości eksporterem wódki na świecie po Szwecji i Francji. Udział Rosji w światowym eksporcie wódki wyniósł 8,4 proc. kwotowo, natomiast Szwecji - 22,4 proc., a Francji - 17,8 proc.

Największym amatorem rosyjskiej wódki w 2020 roku była Wielka Brytania, gdzie poszło 22 proc. rosyjskich mocnych alkoholi. Ten kraj, a także Niemcy, Kazachstan, Armenia i Ukraina odpowiadały za 60 proc. całego eksportu.

W pierwszej połowie 2021 r. eksport rosyjskiej wódki utrzymywał się wartościowo na poziomie minionego roku. Na koniec 2021 r. eksport może wzrosnąć o 10-15 proc. w porównaniu do 2020 r. i przekroczyć 160 mln dolarów, szacuje analityk Ałła Jurowa.

Przemysł spożywczy
Wigilia znów droższa. Mniej karpia, więcej dań gotowych. Plus wizyta na jarmarku
Przemysł spożywczy
Jim Beam zamyka główną destylarnię. Amerykański bourbon w tarapatach
Przemysł spożywczy
Stock Spirits Group ma nowego szefa. Kto pokieruje znanym producentem alkoholi?
Przemysł spożywczy
Wódka w Rosji drożeje. Meliny i samogon mają wzięcie
Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama