Reklama
Rozwiń

Cydry przegrywają z piwem przez wyższą akcyzę

Obiecanej przed rokiem zerowej stawki akcyzy dla cydrów nie będzie, póki Komisja Europejska nie dokończy dyrektywy.

Aktualizacja: 08.10.2018 07:34 Publikacja: 07.10.2018 21:00

Cydry przegrywają z piwem przez wyższą akcyzę

Foto: Adobe Stock

Polscy konsumenci kupili w 2018 r. cydr o wartości 53,5 mln zł, o ponad 10 proc. mniej niż w porównywalnym okresie ub.r. – obliczył Nielsen. Nie pomogło nawet słoneczne lato, które zwykle wspiera sprzedaż i w tym roku przyczyniło się do sukcesu producentów piwa.

Branża powtarza, że napój z jabłek mógłby być polskim produktem narodowym niczym oscypek. Żeby wspierać te wysiłki, dokładnie przed rokiem, w październiku 2017 r., premier Mateusz Morawiecki obiecał wprowadzenie od 2018 r. zerowej stawki akcyzy dla polskich cydrów, a także zniesienie uciążliwego obowiązku banderolowania butelek. W tym samym czasie obiecał też obniżenie o połowę stawki akcyzy dla browarów rzemieślniczych – i tu słowa dotrzymał. Jednak polscy producenci cydru, jak dowiedziała się „Rzeczpospolita", na korzystniejsze warunki rozwoju jeszcze poczekają. W Brukseli trwają prace nad nowelizacją dyrektywy 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od napojów alkoholowych. Określa ona wspólne przepisy nt. struktury podatku akcyzowego w całej UE. Dyrektywa ma m.in. zdefiniować, co to jest cydr, umożliwi też obniżenie stawek dla małych producentów cydru. „Wskazana jest zatem korelacja ewentualnych zmian w opodatkowaniu cydru ze zmianami przepisów unijnych w powyższym zakresie" – napisało „Rzeczpospolitej" biuro prasowe Ministerstwa Finansów. Obecnie prace są na etapie uzgodnień w grupie roboczej Rady Unii Europejskiej, a termin końca prac nie jest znany.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Przemysł spożywczy
Drożyzna i chęć ratowania żywności pcha nas po zakupy z przeceny. „To już nie wstyd”
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Przemysł spożywczy
Chiny oszczędzają głównych producentów koniaku w UE. Zwolnią ich z ceł
Przemysł spożywczy
GIS wycofał piwo znanego polskiego producenta. Butelki mogą wybuchnąć
Przemysł spożywczy
Rośnie apetyt na małą czarną. Ile wart jest rynek kawy w Polsce?
Przemysł spożywczy
Kryzys żywnościowy ogarnia Rosję. Załamanie produkcji, bankructwa przetwórni