FoodCare pozywa Maspex

FoodCare, producent m.in. napojów Black i Frugo pozwał Maspex za naruszenie majątkowych praw autorskich oraz popełnianie czynów nieuczciwej konkurencji. Wadowicka firma odpiera zarzuty.

Publikacja: 19.01.2015 10:33

FoodCare pozywa Maspex

Foto: Materiały Producenta

Pozew FoodCare przeciw MWS, spółę grupy Maspex Wadowice został wniesiony do Sądu Okręgowego w Warszawie, Wydział XVI Gospodarczy. Sprawa dotyczy ochrony utworu, czyli znaku graficznego - oraz sloganu „Power is back!", które wykorzystywane są przez MWS na napojach energetycznych Tiger.

FoodCare tłumaczy, że ? jako uprawniony do sloganu i dysponent majątkowych praw autorskich do znaku graficznego „Power is back!" ? dochodzi przed sądem ochrony swoich praw do tego utworu i hasła. Firma domaga się także ochrony przed czynami nieuczciwej konkurencji. FoodCare żąda też zaprzestania wprowadzania na rynek napojów marki Tiger z oznaczeniem „Power is back!" oraz usunięcia z rynku wszystkich puszek, na których widoczny jest wspomniany utwór oraz slogan. Firma wnioskuje o publikację w prasie oświadczenia z przeprosinami, a także zasądzenie odszkodowania i wydanie uzyskanych korzyści majątkowych ? kwoty będą doprecyzowane w trakcie postępowania sądowego. Szacunki spółki wskazują, że może to być nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

? Slogan i znak graficzny „Power is back!" zostały opracowane wiele lat temu dla spółki FoodCare, kiedy jeszcze produkowaliśmy napoje energetyczne Tiger Utwór ten i slogan należą do spółki i nigdy nie przekazywaliśmy praw do nich innym podmiotom, a tym bardziej naszym konkurentom. Fakt, że zarządzający firmą dystrybuującą Tigera m.in. prezes Krzysztof Pawiński zdecydowali się na korzystanie z tego hasła i oznaczenia, należy w naszej ocenie traktować, jako kradzież własności intelektualnej, a tym samym pozbawienie nas istotnych korzyści majątkowych. Będziemy walczyć o zasady i dochodzić swoich praw przed niezawisłymi sądami ? mówi Wiesław Włodarski, prezes FoodCare.

Slogan oraz znak graficzny „Power is back!" zostały opracowane dla firmy FoodCare w 2006 r. W latach 2006 – 2010 oznaczenie to oraz hasło było wykorzystywane na napojach energetycznych Tiger, produkowanych wówczas przez firmę FoodCare. Jednak od 2010 r. napoje tej marki produkowane są i sprzedawane przez spółki z grupy Maspex Wadowice m.in. MWS. „Od tego czasu firma MWS wielokrotnie wykorzystywała utwór oraz slogan „Power is back!". Czyny te, zdaniem FoodCare, naruszały prawa firmy ? FoodCare jest bowiem dysponentem majątkowych praw autorskich do utworu „Power is back!" oraz przez wiele lat, jako pierwszy używał sloganu „Power is back!". Ponadto, FoodCare zarzuca stronie pozwanej popełnienie czynów nieuczciwej konkurencji ? MWS nie miała bowiem podstaw do wykorzystywania utworu i sloganu, który został po raz pierwszy użyty w obrocie przez firmę FoodCare" – informuje FoodCare w komunikacie prasowym.

Maspex zaznacza, że pozew FoodCre jest całkowicie nieuzasadniony.

- Nasza spółka posiada licencję na używanie tego znaku, który jest zarejestrowany przez i na rzecz Dariusza „Tiger" Michalczewskiego – tłumaczy Dorota Liszka, rzecznik prasowy Maspesu. Jak dodaje, pod koniec ubiegłego roku my Maspex złożył w Sądzie Okręgowym w Krakowie kolejny pozew odszkodowawczy przeciwko firmie FoodCare o zapłatę prawie 48 milionów zł za szkodę majątkową wynikającą z czynów nieuczciwej konkurencji firmy FoodCare. Sprawa dotyczy działań firmy FoodCare polegających m.in. na bezprawnym wykorzystaniu marki Tiger w celu wprowadzenia na rynek i wypromowania swojego nowego produktu, kosztem pozycji rynkowej napojów oznaczonych marką Tiger.

„FoodCare pomimo zakończenia współpracy z Dariuszem Tiger Michalczewskim oraz Fundacją „Równe Szanse" i utratą prawa do korzystania z oznaczenia „Tiger" a także pomimo prawomocnych i ostatecznych zakazów nałożonych postanowieniami Sądów Okręgowych w Krakowie i Gdańsku, sprzedawał nadal napoje energetyczne Tiger. Świadomie i w sposób zaplanowany realizował też działania handlowe, marketingowe i promocyjne polegających m.in. na rynkowym wykorzystaniu skojarzeń i nawiązań do marki Tiger, w czasie gdy ta już była w licencji Grupy Maspex Wadowice (licencja wyłączna). Celem tych działań była budowa pozycji swojego nowego produktu, a jednocześnie dyskredytacja marki Tiger w oczach konsumentów" –czytamy w oświadczeniu przesłanym przez Maspex.

- Jeżeli chodzi o pozwy odszkodowawcze przeciwko firmie FoodCare - pierwszy pozew odszkodowawczy przeciwko firmie FoodCare złożyła Fundacja Równe Szanse Dariusza Tiger Michalczewskiego. W dniu 12 listopada ubiegłego roku Sąd Apelacyjny w Krakowie wydał ostateczny wyrok, w którym zobowiązał firmę FoodCare do zapłaty na rzecz Fundacji kwoty ponad 15 milionów zł z tytułu m.in. zaległego wynagrodzenia z umowy promocyjnej wraz z odsetkami i kosztami – przypomina Dorota Liszka. - Jest to jedno z najważniejszych rozstrzygnięć w tej sprawie, jednocześnie potwierdzające, że to firma FoodCare złamała łączącą strony umowę.

Jak dodaje, w zakresie rozliczeń finansowych w sądzie jest jeszcze pozew odszkodowawczy Dariusza Tiger Michalczewskiego na kwotę około 22 mln zł przeciwko FoodCare. Łącznie kwoty odszkodowań, o które domagają się strony - czyli były bokser, jego fundacja „Równe Szanse" oraz Maspex - od FoodCare mogą wynieść prawie 100 milionów zł.

Pozew FoodCare przeciw MWS, spółę grupy Maspex Wadowice został wniesiony do Sądu Okręgowego w Warszawie, Wydział XVI Gospodarczy. Sprawa dotyczy ochrony utworu, czyli znaku graficznego - oraz sloganu „Power is back!", które wykorzystywane są przez MWS na napojach energetycznych Tiger.

FoodCare tłumaczy, że ? jako uprawniony do sloganu i dysponent majątkowych praw autorskich do znaku graficznego „Power is back!" ? dochodzi przed sądem ochrony swoich praw do tego utworu i hasła. Firma domaga się także ochrony przed czynami nieuczciwej konkurencji. FoodCare żąda też zaprzestania wprowadzania na rynek napojów marki Tiger z oznaczeniem „Power is back!" oraz usunięcia z rynku wszystkich puszek, na których widoczny jest wspomniany utwór oraz slogan. Firma wnioskuje o publikację w prasie oświadczenia z przeprosinami, a także zasądzenie odszkodowania i wydanie uzyskanych korzyści majątkowych ? kwoty będą doprecyzowane w trakcie postępowania sądowego. Szacunki spółki wskazują, że może to być nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

Pozostało 80% artykułu
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”